2015-09-30 07:00:00 • 8 min lezen

Kwabs - Love + War

Label : WEA Records Eindoordeel : 9

In Engeland is men in rep en roer. Na wat eerder singles en EP’s is daar nu het volwaardige debuut van Kwabs. Zijn debuut Love + War is het onderwerp van gesprek en misschien wel dé relevatie van 2015!

Opgegroeid in Londen Kwabs is de artiestennaam van Kwabena Sarkodee Adjepong. Aangezien dit niet lekker bekt is de artiestennaam Kwabs geworden, een samenvoegsel van voor- en achternaam. Deze Brits-Ghanese zanger groeide op in Londen en zijn muziek beweegt zich op het snijvlak van soul, R&B en drum and bass. Na een niet al te makkelijke jeugd, een opleiding aan de Royal Academy of Music is deze soulbariton ontdekt. Kwabena schreef nagenoeg aan alle nummers mee en neemt je met zijn muziek mee op een geweldige trip.

Soul, R&B en drum and bass Het album zit ongekend goed in elkaar. Aanstekelijk nummers die overlopen van de soul en R&B worden afgewisseld met ballads die je nekharen doen rijzen. Titelnummer ‘War + Love’ is de opener. Op een strakke baslijn worden elementen en samples toegevoegd en het eindresultaat is meteen swingend. Vervolgens zoekt deze alleskunner met ‘Fight For Love’ wat meer het tijdperk van de soul en disco uit de ’80-er jaren op. Nog strakker en absoluut één van de beste nummers is ‘Walk’. Een superstrakke beat vormt de basis voor dit energieke, dansbare nummer dat onopvallend diverse laagjes bevat. Om zijn veelzijdigheid nog verder te tonen tovert Kwabs vervolgens met ‘My Own’ een ijzersterk R&B-nummer. We zijn nu vier tracks onderweg en hebben nu al een muzikaal spectrum ontdekt waar menig artiest een totale carrière voor nodigt heeft.

Kwabs laat ook een persoonlijke kant zien/horen Naast het schrijven en componeren is de stem de belangrijkste troef van deze Brit. Diep, donker, soulfull met een angstaanjagende goede timing en bereik. Met ‘Perfect Ruin’ maken we voor de eerste keer kennis met de rustige kant van Kwabs. Een rustige beat op de achtergrond, wat pianospel en die prachtige stem zorg voor het eerste echte kippenvelmoment. Die lijn wordt met ‘Forgiven’ doorgezet al is hier de productie wat strakker maar zorgen de backing vocals weer voor dat beetje extra. En zo gaan we van hoogtepunt naar hoogtepunt en bij de floorfiller ‘Make You Mine’ neemt hij ons weer terug naar de eighties. De melodie, het refrein, de samples, de geluidjes; het past allemaal perfect. Kwabs durft ook persoonlijk te worden. Luister naar de gevoelige en persoonlijke R&B-ballad ‘Father Figure’ waarin hij teruggrijpt naar de periode zonder biologische ouders. ‘Cheating On Me’ is de terecht afsluiter; een prachtige ballad die alles in zich heeft om ook een ballad genoemd te worden. Alleen de wijze waarop Kwabs het neerzet maakt dat het geen cliché wordt; geen platte ballad maar eentje die beklijft en dag na dag blijft hangen.

Eindoordeel Een debuut om trots op te zijn. Muzikaal ijzersterk, eigentijds en op gepaste momenten persoonlijk. Gezegend met een warme, donkere baritonstem laveert Kwabs tussen hedendaagse soul, R&B en andere dansstijlen. Het album voorziet verder in een mooi boekje met alle songteksten. Het herhalingsgevaar is bij Love + War erg groot want je blijft nieuwe elementen ontdekken. Een album voor in de jaarlijstjes! Veel luisterplezier.

4 november : Paradisco, Amsterdam