2016-05-16 07:00:00 • 6 min lezen

Kyle Craft - Dolls Of Highland

Label : Sub Pop Records Eindoordeel : 8,5

Kyle Craft is een jongen die in Louisiana, één van de zuidelijke staten van de USA, opgroeide. Hij hield zich niet bezig met sporten en in het gezin speelde muziek geen prominente rol. Zoals wel vaker is dan het wekelijkse uitstapje naar de K-Mart of Wal-Mart het hoogtepunt van de week en het was daar dat Kyle zijn eerste cd kocht, een compilatie van hits van Bowie. Dat album inspireerde hem om zelf muziek te gaan schrijven in een muzikale zoektocht. Zijn puntgave debuutalbum kwam eigenlijk pas écht van de grond toen zijn leventje op z’n kop stond en er een einde kwam aan de al acht jaar durende relatie met zijn vriendin. Hij verruilde Shreveport voor het noordelijke Portland en bij een vriend werkte hij aan zijn demo’s. Samen met producers Brandon Summers en Benjamin Weikel (The Helio Sequence) is zijn debuut Dolls of Highland tot stand gekomen.

Beïnvloed door Bowie en John Het album trapt af met een drieluik ‘Eye Of A Hurricane’, ‘Balmorhea’ en ‘Berlin’; overigens zal je cd-speler deze drummers als één track herkennen aangezien ze vloeiend in elkaar overlopen. Luister naar de ragtime, Honky-tonk piano en het heldere, wat iele stemgeluid van Craft maar heb zeker ook aandacht voor de mondharmonica. Craft zingt intens en gaandeweg zullen de invloeden van grootheden duidelijk worden; natuurlijk David Bowie maar ook Elton John en invloeden vanuit de glamrock periode zijn herkenbaar. ‘Lady Of The Ark’ is één van de beste nummers van het album en Craft neemt je vanuit een akoestische setting mee in dit Dylanesque nummer en bouwt het puntgaaf uit. Opvallend detail is de accordeon die in dit nummer, dat over “messed up relations” vertelt, gebruikt wordt.

Honky-tonk piano en mondharmonica op z’n Springsteen’s De volwassenheid die van dit debuut afstraalt is verbluffend waarbij meteen de opmerking gemaakt moet worden dat Craft veelal terugpakt naar het geluid van bands en artiesten uit een grijs verleden. Bij het nog geen twee minuten durende ‘Trinidad Beach (Before I Ride)’ is de invloed van The Beatles voelbaar en bij ‘Future Midcity Massacre’ heeft Craft een melodie te pakken die in combinatie met zijn stemgeluid aan de sound van Styx doet denken. Jammer genoeg duurt titelsong ‘Dolls Of Highland’ maar een dikke minuut want dit nummer had verder uitgebouwd kunnen worden. Vlak voor de rustige afsluiter ‘Three Candles’ (luister naar hoe Craft op een Springsteen-achtige wijze de mondharmonica bespeelt) is daar het hoogtepunt van het album; bij het vrolijke, swingende ‘Jane Beat The Reaper’ vallen alle puzzelstukjes op zijn plaats. De stem à la Dylan, een meeslepende melodie en die Honky-tonk piano.

Eindoordeel Dolls Of Highland is een adembenemend debuut. Origineel, authentiek en Craft die over een uniek stemgeluid blijkt te beschikken. De nummers zijn doorspekt met rock ’n roll en het gebruik van instrumenten als de piano, mondharmonica, de akoestische gitaren en accordeon voegen iets extra’s toe. Het plaatje is compleet en Dolls Of Highland heeft iets onstuimigs, iets jongensachtigs……een nieuwe troubadour is opgestaan. Veel luisterplezier.