Nieuw album Golden voor Australische popdiva Kylie Minogue

2018-04-12 07:00:00 • 3 min lezen

Pop
7,5

Kylie Minogue - Golden

Via een rol in de Australische soapserie Neighbours sleepte Kylie Minogue, toenmalig misschien nog wel een kindsterretje, een kleine dertig jaar geleden een platencontract binnen. Inmiddels is ze een meer dan gerespecteerde artieste die wereldwijd hits scoorde met nummers als ‘Can’t Get You Out Of My Mind’, ‘The Locomotion’ en ‘I Should Be So Lucky’. Deze week was daar de release van haar laatste album Golden.

Label : BMG

Nashville, Tennessee
Ze heeft de afgelopen dertig jaar al een meer dan respectabele discografie opgebouwd alhoewel de meningen over de artistieke kwaliteiten verschillend zullen zijn. Toch heeft de goedlachse Australische alleskunner al een kleine 60 miljoen albums wereldwijd verkocht, wat haar tot één van de meest succesvolle artiesten van Australië maakt. Voor dit nieuw album belandde ze uiteindelijk in Nashville, Tennessee en het is dan ook niet helemaal verwonderlijk dat in het eindresultaat een lekkere “twang” terug te horen is. Zelf zegt ze hierover: “I Did A Lot Of Work On The Album Behore That But Nashville Had A Profound Effect On Me”. Het reguliere album kent een twaalftal nummer en de “deluxe”-uitgave kent nog eens vier extra tracks en Kylie heeft een groot aandeel gehad in de songwriting.

“feelgood” pop
In Australië zijn inmiddels een drietal singles gelanceerd waarbij de album opener ‘Dancing’ meteen de richting aangeeft die Kylie met dit album is ingeslagen; een lekker uptempo, dansbaar nummer met een flinterdun countryrandje. Overigens heeft de track een ietwat macabere dubbele boodschap als ze zingt : “When I go out, I wanna go out dancing”….. Ook de tweede single ‘Stop Me From Falling’ is zo’n track die lastig uit je hoofd te zetten is als je het een keer hebt gehoord. Dan is er natuurlijk nog de titeltrack ‘Golden’ waarbij Kylie inderdaad probeert haar “feelgood”-pop met country te laten samensmelten, aangedikt met wat Ennio Morricone’s film “How The West Was Won” toespelingen en elementen. Het resultaat is misschien nét iets te glad.

Een vleugje country
Zo is het album een aaneenschakeling van soepele, dansbare “feel-good” pop. Derde single ‘Raining Glitter’ is in dezelfde stijl als ‘Dancing’ en bij ‘A Lifetime To Repair’ zijn de country-elementen weer duidelijk hoorbaar en is een vergelijking met Madonna’s ‘Music’-album een steekhoudende. Het midtempo ‘Sincerely Yours’ is lekker catchy en zo blijven kleine nuances bepalend voor de variatie. Beste nummer is misschien wel ‘Shelby ‘68’, een haast semi-akoestisch nummer waarbij de toch aanwezige beat ietwat gedempt gemixt is. Overigens is het altijd even wennen als een diva over een auto gaat zingen….. Ze sluit het album af met het rustige ‘Music’s Too Sad Without You’, een duet dat ze zingt met Jack Savoretti en dat qua sfeer vaag doet denken aan de muziek van Lana Del Rey. De vier extra tracks trekken de lijn door waarbij ‘Rollin’ er wel boven uitsteekt en wel een plaatsje had mogen krijgen op het reguliere album.

Sinds 1988 brengt de bijna vijftigjarige popdiva albums uit en is ze tot één van de meest succesvolle artiesten van Australië ooit uitgegroeid. Dit veertiende album is niet verrassend of vernieuwend, maar het maakt nog maar eens duidelijk dat deze rasartiest nog steeds in staat is om een album met prima, catchy popliedjes te schrijven. Of er in het tijdperk van Spotify nog echt hits op staan is echter de vraag. Ze is nog steeds prima van stem en gaat komend jaar weer gewoon op tournee waarbij Nederland vooralsnog niet wordt aangedaan. Veel luisterplezier.

Pop