2014-03-21 07:00:00 • 6 min lezen

Kylie Minogue - Kiss Me Once

Label: Parlophone/Warner Eindoordeel: 7,5

Ondanks het feit dat de "Down Under-diva" Kylie Minogue reeds 46 jaar is gaat ze onbevangen de concurrentie aan met de jongere diva's van deze tijd. Het op 14 maart uitgekomen Kiss Me Once is inmiddels haar 13e studioalbum en ook nu neemt ze ons mee de dansvloer op.

Van soapster tot diva

De in 1968 geboren Australische groeit grotendeels op in Melbourne. In 1979 wordt ze als kindsterretje bekend in de televisieserie The Sullivans en enkele jaren later komt haar carrière in een stroomversnelling als ze een rol krijgt in de soap Neighbours. Haar eerste single 'Locomotion' stoomt op naar de nummer 1 positie in Australië en vanaf dat moment komt het grote succes. De hitmakers Stock, Aitkin & Waterman pikken het talent op en maken vervolgens enkele albums waardoor haar sterrenstatus definitief is aangebroken. Haar grootste hit, 'Can't Get You Out Of My Head' heeft ze jaren later in 2001 en dit nummer bereikt in meer dan veertig landen de nummer 1 positie. Toch kent de Australische popdiva ook tegenslagen. In 2005 wordt er borstkanker geconstateerd en een behandeling volgt. Een jaar later wordt Kylie genezen verklaard en pakt vervolgens met een ongelofelijke energie haar carrière weer op. In 2010 kwam het wat ontvangen Aphrodite uit dat ook geen echte hits voortbracht. Inmiddels heeft Kylie haar toevlucht genomen tot de hitfabriek van Jay Z. Samen met de liedjesschrijvers als Pharrell Williams, Ariel Reichtshaid en Wayne Hector, die garant staan voor hits, heeft Kylie de strijdbijl weer opgepakt en komt nu met een nieuw, fris album vol met dansbare muziek.

Sexy comeback Op de cover kijk La Minogue je verleidelijk aan door een raam vol regendruppels waarna de hartverwarmende en stampende opener 'Into The Blue' je toestroomt. Hier blijkt onmiddellijk uit dat Kylie de strijd aan durft te gaan met de hedendaagse sterren want het nummer zou ook op naam van Katy Perry kunnen staan. Met de hedendaagse techniek maar met een knipoog naar de discotijd uit de 80'er jaren kunnen we na één keer luisteren het refrein van 'I Was Gonna Cancel' moeiteloos meezingen. De strijd met de hedendaagse top gaat ze verder moeiteloos aan met de zwoele danstrack 'Sexercize' dat weer in de stijl van Rihanna is ingekleurd.

Samenwerking met beroemde liedjesschrijvers en producers Zo neemt Kylie je verder mee op de aaneenschakeling van lekkere, dansbare muziek. Tegenover de eerder genoemde stoere en passioneel klinkende nummers is daar dan ineens 'Feels So Good'; een zo onschuldig, luchtig en maagdelijk wit klinkend nummer dat het vrijwel niet te geloven is dat dit door een diva als Kylie Minogue wordt vertolkt. Ook op dit album grijpt ze terug naar een duet, een in het verleden door haar bewezen succesformule. Dit keer is het de beurt aan niemand minder dan Enrique Iglesias waarmee ze de ballad 'Beautiful' neerzet. Op dit album werkt Kylie Minogue nauw samen met Sia Furler (oa. Christina Aguilera, Rihanna en Ke$ha) en die samenwerking is wellicht ook wel de sleutel tot dit succes.

De keuze voor het samenwerken met andere mensen heeft Kylie Minogue goed gedaan. De hitmachine draait als nooit tevoren en met dit eindproduct kan ze met een opgeheven hoofd de strijd aan met de jongere diva’s. Tekstueel is het wel wat licht en luchtig bevonden maar muzikaal is het fris, catchy en absoluut van deze tijd. Veel luisterplezier.