2015-12-13 07:00:00 • 10 min lezen

Kylie Minogue - Kylie Christmas

Label : Parlophone Eindoordeel : 8

Sinterklaas is terug naar Spanje; de laatste stukjes speculaas, marsepein en taai taai zijn inmiddels opgegeten en dus wordt het tijd om ons voor te bereiden op het belangrijkste feest: Kerst.

Klassiekers worden in een Big Band-setting neergezet In muziekland werd al jaren lang gefluisterd dat er een kerstalbum van Kylie Minogue in de maak was. De Australische superster en diva bracht al eerder een EP uit met enkele kersnummers maar nu is daar een compleet album. Het album heeft de titel Kylie Christmas meegekregen en het is een mengeling geworden van klassiekers, samenwerkingsverbanden en écht nieuw geschreven kerstnummers. Klassiekers die in een soort van “big band”-setting worden neergezet zijn bijvoorbeeld ‘It’s The Most Wonderful Time Of The Year’, ‘Winter Wonderland’ en het duet met good old Frank Sinatra ‘Santa Claus Is Coming To Town’. Lekker orkestraal, mierzoet maar Kylie weet het nostalgische gevoel wel in het jachtige en tegenwoordige hier en nu te plaatsen.

Een swingend duet met zus Danni Maar Kylie Christmas is meer dan een terugblik en een warm bad in een zwart-wit nostalgisch verleden. Een smaakvolle versie van ‘2000 Miles’ (Pretenders) wordt afgewisseld met het uptempo ‘Christmas Wrapping’ waar Iggy Pop op te horen is en Coldplay’s frontman Chris Martin schreef het catchy ‘Every Days’ Like Christmas’. Naast de reguliere versie is er ook een de-luxe uitgave met extra materiaal en een dvd waarop de opnames van een aantal tracks te zien zijn. En juist in die toegiften zitten zeer aardige tracks. Samen met haar zus Danni verrast ze ons met de disco kerstfloorfiller ‘100 Degrees’ en het ietwat zwoele en ondeugende ‘Oh Santa’ komt misschien wel het beste in de Moulin Rouge tot zijn recht. De afsluiter ‘Cried Out Christmas’ is ook een door Kylie eigen geschreven nieuw kerstnummer maar het klinkt als uit het rock ’n roll tijdperk uit de zeventiger jaren. Op de DVD is duidelijk te zien dat het album met veel plezier is opgenomen en dat er kosten nog moeite gespaard zijn. Zo zien en horen we een koor, een blazerssectie en strijkers om het muzikale kerstplaatje compleet te maken.

Eindoordeel Op de radio zullen de dagen de komende periode steeds meer gevuld worden met kerstmuziek en dan is nieuw materiaal altijd welkom. Kylie Minogue brengt ons met haar kerstalbum een combinatie van smaakvolle, opnieuw gearrangeerde covers en nieuw geschreven kerstnummers. We kunnen dan ook niet anders stellen dat het een sfeervol kerstalbum is geworden met nieuw materiaal. Kylie Christmas is prima geschikt om in de kerstemming te komen. Laat de kerst maar komen! Veel luisterplezier.