2015-06-20 07:00:00 • 4 min lezen

Lachey Doley Group - Conviction

Lachey Doley Group - Conviction

Label: Marista

Eindoordeel: 7/10

Hammond, man. Hammond!

In Nederland wonend en luisterend naar primair door Britten, Belgen, Nederlanders en Amerikanen gedomineerde radio zou je nog wel eens vergeten dat ook andere landen een bijzonder rijke muzikale cultuur kennen. Neem nu Australië, een land dat veel meer goede bands als exportproducten kent dan enkel AC/DC. Luister maar eens voor de grap via internetradio naar een station als Triple J en je zult versteld staan hoeveel onbekende (en kwalitatief uitstekende!) bands je voorbij hoort komen die down under helemaal het hipste van het hipste zijn. In dat rijtje bands hoort ook de groep van Hammond-maestro Lachey Doley thuis. In muzikale kringen staat de man bekend als ‘de Jimi Hendrix van de Hammond’ en dat leverde hem al guest spots op bij onder andere Glenn Hughes, Joe Bonnamassa en Steve Vai. Klinkende namen die elke muzikant wel graag op z’n CV zou hebben staan. Met zijn derde album ‘Conviction’ leveren Doley en zijn kompanen swingende soul, retro-rock en blues af die, uiteraard, stevig gedomineerd wordt door die heerlijke Hammond-sound waarvan je ofwel helemaal idolaat bent of die je meewarig afdoet als “ouwelullengeluid”.

Die delicate scheidslijn

De nummerinformatie bij de CD is summier dus het is niet in alle gevallen helemaal goed te duiden wat een cover is en wat niet. Van ‘Back In Black’ weten we het in ieder geval zeker en dat klinkt in de handen van Doley en zijn band alsof het een Deep Purple original is; een broertje van ‘Space Trucking’ bijna. Waanzinnig goed gedaan en prima gezongen door Doley zelf die beschikt over een doorleefde, warme rockstrot die helemaal past bij het jaren ’70 geluid hier. Elders geraakt het gezelschap echter nogal eens in wat meer oppervlakkig water dat weliswaar aangenaam aan de oren kietelt maar ongeveer de diepgang heeft van een boerensloot na een periode van serieuze droogte. ‘Frankly My Dear…’, de cover van ‘Lucille’ en ‘Downtown Smalltown’ zijn drie van de aanwijsbare schuldigen, ondanks het werkelijk meesterlijke spel van Doley. Het is hier dat de delicate scheidslijn tussen pastiche en passie pijnlijk zichtbaar wordt en de band meer dan eens een creatie van de heren Bonamassa en Shirley lijkt, alhoewel die beiden in geen velden of wegen te bekennen zijn. Gelukkig maken tracks als ‘Too Late’ en ‘Use Me’ dan wel weer een hoop goed door zich muurvast te nestelen in de categorie ‘welgemeende slow-burners’, gebracht met precies de juiste hoeveelheid convictie en intentie.

Wrijving geeft glans

Toch blijf je naderhand zitten met een gevoel dat hier een hoop meer ingezeten had. Niet voor de casual listener (die op z’n wenken bediend wordt hier, want erg zwaar verteerbaar is deze muzikale mix niet), maar wel voor de retro-rocker die net even iets meer bite zoekt in z’n door Hammond-gedreven muziek. Erg vals of vuil wordt het hier namelijk nergens en juist dat is eigenlijk de charme van het instrument. Denk maar eens aan een Jon Lord, een Keith Emerson of een Peter Bardens. Mannen die hun orgel meedogenloos mishandelden terwijl de muziek om hen heen hen naar steeds grotere hoogtes duwde. Die interactie blijft (met uitzondering van ‘Back In Black’) achter bij Doley en zijn vrienden waardoor het, nu ja, nogal veilig voelt allemaal. En da’s best jammer, want als de band echt vanuit haar tenen vlamt dan voelt ze als een niet te stoppen stoomwals en wordt je als luisteraar metersdiep de muziek in gezogen. Daar horen we in de toekomst graag meer van. Op haar best klinkt de groep op ‘Conviction’ als een kruising tussen MKIII Deep Purple en Sly Stone, maar veel vaker klinkt ze als een veel te getalenteerde toetsenist met een veel te anoniem klinkende band. Wil Doley echt een stap voorwaarts maken dan doet hij er goed aan muzikanten aan te trekken die hem uitdagen en contrasteren. Ik denk dat Glenn Hughes een hele goede voor ‘m zou zijn.

Dynamic Range Value: DR7

Eindoordeel: 7/10