Lady Gaga – Chromatica

Label: Interscope rec.

2020-05-29 07:00:00 • min lezen

Disco / Pop
8

Lady Gaga – Chromatica

Wanneer Stephanie Germanotta de harten veroverd met haar vertolking van Ally in de film A Star is Born, ligt de wereld nu aan haar voeten. We kennen haar natuurlijk van de hit Pokerface en langzaam weet ze op te klimmen tot een veelzijdig muzikant. Met het nieuw album Chromatica weet ze de vette disco van de 80’s weer glans te geven.

Het Chromatica is al titel gekozen en staat in drie delen verspreid op dit album. Het is een klassiek stuk dat de songs verbind. Inmiddels is iedereen bekend met de vette single ‘Rain on Me’ waarmee ze een duet met Ariande Grande aangaat. Andere gasten op dit album zijn K-pop Blackpink, waarmee ze het nummer ‘Sour Candy’ vertolkt. Met een promo campagne weet ze dit nummer als trigger te gebruiken voor het gehele album. Of dat nu echt nodig is, is de vraag maar wellicht is het voor de band Blackpink eerder een promo.

Met de songs ‘Plastic Doll’, ‘Free Woman’ en ‘Enigma’ weet ze vooral een swingende 80s dancesound te brengen maar zoals we het van haar kennen wil ze haar verhaal ook vertellen. Haar verhaal hoe ze de wereld beleefd en dat maakt haar album ook bijzonder dan de doorsnee pop/ dance albums. Ze weet met haar team een mooie verbinding te maken tussen muziek en tekst. Met ‘911’, ‘1000 Doves’ en  ‘Babylon’ horen we haar in haar beste doen. Haar verhaal doet denken aan de Madonna van de jaren 80-90 , veel pop en dance en een kritische noot. Met Elton John weet ze haar idool te strikken voor ‘Sine From Above’. Het past in het album album dat vooral in zijn geheel een top album is.

Lady Gaga weet met dit album wellicht vele fans te het gewenste product te geven, want velen zijn na de jazz en de countrypop afgehaakt.

Disco / Pop