Debuutalbum van talentvolle Nederlandse singer/songwriter Lakshmi

Label: Eigen Beheer

2017-04-05 07:00:00 • 3 min lezen

Electronic / Singer-songwriter
7

Lakshmi - Lakshmi

Deze week was daar dan eindelijk het titelloze debuutalbum van Lakshmi; na een zoektocht naar haar eigen geluid is daar dat eerste volwaardige album van deze singer/songwriter met Nederlands/Surinaamse roots wiens naam ook de naam van de godin van liefde, licht, rijkdom en vruchtbaarheid betekent.

Langzaam wordt ze ontdekt in Nederland
Ze ontdekte de liefde voor het podium tijdens haar jeugdjaren bij het klassieke ballet. In de jaren daarna groeit haar interesse voor muziek en na de HAVO besluit ze de Herman Brood Academie te volgen, mede ingegeven door haar verlegenheid. Naar eigen zeggen speelt ze ter compensatie van die verlegenheid in punkbandjes waar vooral harde muziek wordt gespeeld. In de jaren daarna ontwikkelt ze zich muzikaal en wordt haar talent opgemerkt; in 2014 staat ze in de finale van de Grote Prijs van Nederland en het jaar daarna doet ze mee in de Popronde en vervolgens leert een groter publiek haar kennen tijdens het tv-programma De Beste Singer-Songrwiter van Nederland. Vorig jaar waren daar enkele optredens bij DWDD, een tweetal EP’s en wordt ze uitgeroepen tot 3FM Serious Talent. En nu is het grote moment daar; de release van haar eerste volwaardige album dat tot stand kwam met behulp van enkele bekende Nederlanders zoals Bart van Liemt, Will Knox (o.a. Dotan) en producer Thijs Lodewijk.

Synthesizer in combinatie met klassieke instrumenten
Opener ‘Only For The Wicked’ geeft meteen de muzikale richting aan. Lakshmi heeft een warme, mooie stem en het nummer leunt op vrij strakke synths. Op zich is dat ook wel de sound die ze samen met producer Lodewijk “gevonden” heeft als het best passend. Een combinatie van analoge synthesizers in combinatie met de wat klassieke instrumenten zoals strijkers en de akoestische gitaar. In deze sfeer kunnen we ook een nummer als het lekker catchy klinkende en lichtvoetige ‘What The Hell’ scharen. Dansbaar en wat zwaarder op synths leunend zijn nummers als ‘I’ll Be On My Way’ en de spannende, ietwat bombastische afsluiter ‘The Lost Kult’.

De kunst om een liedje “klein” te houden
Dat Lakshmi over een bijzonder talent beschikt bewijst ze met de aangebrachte variatie op dit debuut. Luister maar eens naar het introverte ‘Sailing’, een vrij rustig nummer waar ze inderdaad die klassieke elementen als strijkers moeiteloos weet te combineren met het eigentijdse geluid. Met het melancholische ‘Take Me On A Trip’ lijkt het alsof we een beschouwing op de wereld door haar ogen voorgeschoteld krijgen. En ook nu zijn daar de strijkers om het gevoel intenser te maken. Misschien wel één van de mooiste nummers is ‘On The Run’, halverwege op het album gepositioneerd. Het is een ultiem singer/songwriter liedje waarop de mooie stem precies in balans is met de akoestische gitaar. Van de eerder uitgebrachte EP’s vinden we alleen het introverte ‘Tarantino’ op dit album terug.

Het titelloze debuut is met liefde en passie tot stand gekomen; dat is aan alles merkbaar en is terug te horen in de smaakvolle composities. Zelf omschrijft ze haar muziek als “dark electronic pop” en die uitleg kun je wel plaatsen. Toch is Lakshmi in staat om verschillende elementen samen te voegen en er een interessant en gevarieerd geheel van te maken. Verder is het album voorzien van alle songteksten, verzameld in het bijgevoegde boekje en ook hier is aandacht aan besteed. Veel luisterplezier.

Lakshmi live:
6 april : Luxor Live, Arnhem
14 april : Mezz, Breda