Lust For Life is het nieuwe album van muziekdiva Lana Del Rey

2017-07-28 07:00:00 • 3 min lezen

Pop
8

Lana Del Rey - Lust For Life

Ze is één van de meest ongrijpbare zangeressen van dit moment en je hoort óf tot de liefhebbers, óf tot de groep die haar muziek verafschuwt. Lana Del Rey heeft de allure van Hollywood-ster uit de vervlogen zwart/wit periode en haar melancholische, zweverige stemgeluid is inmiddels haar handelsmerk geworden. Deze week zag het nieuwe album Lust For Life het daglicht en het wordt duidelijk dat Lana op de eerder ingeslagen (en uiterst succesvolle) weg verder gaat. Tevens spreekt zich inmiddels uit tegen het beleid van Trump en op dit album is er relatief weinig ruimte voor The American Dream. Geen Amerikaanse vlaggen ed. en in een interview gaf ze laatst aan erg bezorgd te zijn over de wereldtoestand en het dat bommen het dagelijkse nieuws beheersen.

Label : Polydor / Universal

Meer “Lana” dan ooit tevoren.
Lana opent met ‘Love’ en meteen is het een voltreffer; het is meer Lana dan ooit en als luisteraar dompel je jezelf onder in een zwaarmoedige geestestoestand. Ook ’13 Beaches’ (met een romantische opening voorzien van strijkers) is in hetzelfde kader te plaatsen en op haar eigen, droefgeestige wijze vertelt ze het verhaal op zoek te zijn naar die ene plek waar ze zichzelf kan zijn (“It took thirteen beaches to find one empty /  But finally it’s mine”). Vervolgens krijgen we een aantal tracks voorgeschoteld die wel des Lana’s zijn, zoals ‘White Mustang’ en ‘Cherry’ maar niet exceptioneel goed. ‘In My Feelings’ horen we de onafhankelijke, stoere Lana terug “'Cause you got me in my feelings / Who's doper than this bitch?”) en bij ‘Coachella – Woodstock In My Mind‘ zijn het de kinderstemmen die je in haar verhaal naar vervlogen tijden mee terug nemen.

Samenwerkingen met o.a. diva Stevie Nicks
Net zoals op de eerdere album valt Lana terug op het image van de vamp uit de roemruchte Hollywood filmperiode in zwart/wit met sterren als Joan Crawford, Maureen O’Sullivan, Greta Garbo en anderen. Op het titelnummer (feat. The Weekend) maakt ze een verwijzing naar Peg Entwistle, de actrice die in de jaren ’30 zelfmoord pleegde door van de reusachtige Hollywood-letters af te springen. Lana zingt hierover: “Climb up the H of the Hollywood sign, yeah / In these stolen moments / The world is mine (doo wop, doo wop)”. Ook opvallend op dit album zijn de samenwerkingen. Naast The Weekend horen we de Amerikaanse rapper A$AP Rocky en tot ieders verrassing de mysterieuze Stevie Nicks, ook al zo’n ongrijpbare ster. Naast al dit weelderig vormgegeven muzikale geweld is er ook het ingetogen “God Bless America – And All The Beautifull In It’ en het indringende ‘Heroin’ waarin ze een retrospectief haar herinneringen aan namen als Lou Reed ophaalt vanwege de dood door deze dodelijke drug. Afsluiter ‘Get Free’, met een vleugje Westcoastsound, is weer des Lana’s; zwoel, sexy en misschien zelfs wel wat onverschillig. Heerlijk.

Lana Del Rey wijkt niet af van de formule die haar tot op heden veel succes bracht. Zwoel, sensueel en melancholisch klinkende nummers die hoor ietwat nasale stemgeluid een eigen klankkleur krijgen. Tevens bewijst het dat ze zich steeds beter ontwikkeld als liedjesschrijfster want alle 16 tracks komen uit haar creatieve, muzikale pen. Slim als ze is gaat ze samenwerkingen aan en we treffen haar dit maal zelfs lachen aan op de albumcover. Ze bouwt haar muzikale Omniversum verder uit en Lust For Life is misschien wel haar beste album tot op heden. Veel luisterplezier.

Pop