Lana Del Rey - Chemtrails Over the Country Club

Label : Polydor Records

2021-03-20 07:00:00 • 3 min lezen

Pop
8.5

Elizabeth Woolridge Grant, beter bekend als Lana Del Rey, behoeft geen introductie meer. Ze heeft met haar vorige zes albums een eigen persona tot fenomeen, vamp en diva uitgewerkt en er zijn maar weinig artiesten die zo nadrukkelijk een deken van melancholie in haar muziek weet te leggen. Waar er in de beginperiode van haar carrière nog de nodige scepsis was, heeft dat inmiddels plaatsgemaakt voor bewondering. Haar nieuwe album Chemtrails Over the Country Club is het volgende hoofdstuk.

Joni Mitchell
Het lijkt erop dat dit album in het teken staat van achterom kijken van de inmiddels 35-jarige zangeres. Met opener ‘White Dress’, dat door het spaarzame instrumentarium meteen weer dat melancholische karakter krijgt, horen we Lana “When I was a waitress wearing a tight dress handling the heat I wasn't famous, just listening to Kings of Leon to the beat” zingen. En ondanks dat we inmiddels weten wat we na zes platen van de koningin van het melodrama mogen verwachten, zet ze ons toch een beetje op het verkeerde been omdat ze soms net wat octaven hoger zingt. De titeltrack ‘Chematrails Over The Country Club’ is daar meteen een mooi voorbeeld van en ook bij ‘Tulsa Jesus Freak’ gebruikt ze meer haar kopstem. Meest bijzondere nummer op dit zevende album is waarschijnlijk Lana’s meer dan smaakvolle cover van Joni Mitchell’s ‘For Free’, waar we haar samen met Weyes Blood en Zella Day horen.

Country zangeres Nikki Lane
De grote verrassing blijft dus achterwege maar dat betekent niet dat de Amerikaanse zangeres geen goed album aflevert. Natuurlijk waren de verwachtingen hoog nadat het in 2019 verschenen Norman Fucking Rockwel! als haar beste werk tot dat moment werd gezien. Maar met nummers als ‘Wild At Heart’, ‘Not All Who Wander Are Lost’ en ‘Dark But Just A Game’ bewijst ze haar ongeëvenaarde talent om prachtige melancholische liedjes te schrijven die baden in eenvoud. Producer Jack Antonoff, ook achter de knoppen op dat vorige album, is ook nu weer steun en toeverlaat. In de prachtige pianoballad ‘Let Me Love You Like A Woman’ wordt ook duidelijk dat ze de metropool LA achter zich laat en de voorkeur geeft om wat landelijker te gaan leven. (“I come from a small town/ how ‘bout you?/ I only mention it ‘cause I’m ready to leave LA and I want you to come”). Verder zorgt het Folkachtige ‘Yosemite’ (eigenlijk bedoeld voor het Lust For Life album) voor de variatie en is ‘Breaking Up Slowly’, met een bijdrage van country zangeres Nikki Lane, een verrassing.

Chemtrails Over the Country Club is een logisch vervolg op haar eerdere platen al zijn er wel kleine verschillen. Melancholie en het “vintage”-achtige gevoel overheersen nog altijd maar er is een sprankje vrolijkheid te herkennen en regelmatig neemt ze wat meer afstand van dat diepe, donkere stemgeluid om dat in te ruilen voor een wat hoger, helderdere stem. Een nieuw album is al aangekondigd maar voorlopig kunnen we nog genieten van dit nieuwe pareltje. Veel luisterplezier.

Pop