Klasse debuutalbum van het Amerikaanse Indiepop trio Lany

2017-07-16 07:00:00 • 3 min lezen

Electronic / Indie / Pop
8

Lany - Lany

Het Californische LANY is feitelijk een acroniem van Los Angeles en New York en is een Indiepop trio dat bestaat uit Paul Jason Klein, Charles Leslie “Les Priest” en Jake Clifford Goss. Ze maken een combinatie van indie en electropop maar wel met zo’n typisch “vintage” geluid met als gevolg dat we het gevoel krijgen de band al jaren te kennen terwijl dit toch echt hun debuut is. Nadat de band tekende bij Polydor begon het creatieve proces van materiaal schrijven voor een écht volledig album en tegelijkertijd tourde de band intensief over onze aardkloot; volgens een interview ruim 110 shows in een kleine anderhalf jaar. Maar onlangs kwam dat langverwachte album dan uit; titelloos overigens.

Label : Polydor

16 tracks met een speelduur van bijna een uur!
Het album kent zestien tracks (ja, u leest het goed) en de heren blijken behoorlijk creatief te zijn geweest. Opener ‘Dumb Stuff’ is een prima visitekaartje en al snel komen kom je dan bij het superaanstekelijke ‘Super Far’ dat je na enkele luisterbeurten niet meer uit je hoofd krijgt. Opvallend is dat op dit album de heren nadrukkelijker de elektronica en synths hanteren dan op eerder verschenen EP’s. Ook dat “vintage” geluid, het gevoel van herkenning uit de jaren ’80, is veelvuldig aanwezig. Luister maar naar een nummer als ‘Overtime’ en het intro van ‘Flowers On The Floor’. Overigens kan laatstgenoemde, ondanks de minimalistische sound, het erg goed doen op de dansvloer. Zo halverwege komen ‘ILYSB’ tegen, de eerste bescheiden hit van de band en absoluut één van de betere nummers op dit titelloze debuut.

Een voicemail van je moeder…..
Zo blijft het album interessant ondanks dat het gehele album binnen eenzelfde muzikale bandbreedte blijft. ‘Parents’ is het enige buitenbeentje op het album en moet waarschijnlijk meer als een grap gezien worden want het is een deel van een voicemail bericht van de moeder van Jake Gross; “Oh My Gosh Jake I Just See That Posting On Instagram And Saw The Picture Of Your New Tattoo” is een deel van het ingesproken bericht……  Verder is het rustigere ‘13’ absoluut een aanrader, speelt de band met woorden op het ingetogen ‘Hericane’ (waarschijnlijk een opzettelijke spelfout) en schroeft het tempo op met het dansbare en catchy klinkende ‘Good Girls’. Ook bij ‘Purple Teeth’ verweeft de band die eigentijdse sound met muzikale invloeden uit het verleden. LANY wordt afgesloten met het indringende liefdesliedje ‘It Was Love’ waar Klein nogmaals laat horen over een prima stemgeluid te beschikken.

Je moet een beetje van dit genre (indie/electrop) houden maar het album is zeer toegankelijk en staat vol met prima liedjes. Natuurlijk overheersen de synthesizer geluiden en tekstueel gaan de thema’s vaak over liefdes, verbroken liefdes en alles wat hiermee te maken heeft. Echt zware kost wordt het dus niet. Het album staat vol met melodieuze, eigentijdse indiepop tracks die tegelijktijdig een retro gevoel oproepen. Lany levert hiermee een meer dan prima debuut af. Veel luisterplezier.

LANY live:
18 december : Paradiso, Amsterdam

Electronic / Indie / Pop