2018-12-05 07:00:00 • 3 min lezen

Pop
7,5

Lany - Malibu Nights

Het tweede album van de Amerikaanse formatie Lany is een feit. Malibu Nights kwam onlangs geruisloos uit en Paul Jason Klein neemt ons deze keer mee op een onvervalste “heartbreak”-trip.

Dromerige pop
Het Indie-pop trio bestaande uit Paul Jason Klein (lead vocals/keyboard), Jake Goss (drums/sampling pad) and Les Priest (synthesizers/backing vocals/guitar) is dus amper twee jaar na het debuut terug met een nieuw album. Na een uitgebreide wereldtour doken de heren weer de studio in en al snel waren er de negen songs met dromerige pop die op Malibu Nights te beluisteren zijn. ‘Valentine’s Day’ begint subtiel met wat pianospel en is de meest ingetogen en het contrast is dan ook groot met een nummer als de opener ‘Thick And Thin’. Op de titelsong weten de heren hun wat dromerige synths te combineren met wat R&B invloeden. Opvallend dat deze keuze erg goed lijkt te passen en bij ‘Taking Me Back’ wordt dit kunstje met succes nog eens herhaald.

Heartbreak-trip
Het zal tijdens het luisteren van dit tweede album niemand ontgaan dat het universele thema liefdesverdriet, na de relatiebreuk met Dua Lipa van Klein, als een rode draad door de “Dreampop” van Lany loopt. Iedereen maakt in zijn leven wel eens liefdesverdriet mee en Klein neemt ons mee in zijn ervaringen tijdens dit proces. Zo horen we op ‘I Don’t Wanna Love You Anymore’ de herinnering (“Last night I finally cried /  remembered us in London, your chocolate covered eyes”) en ook het verrassend uptempo ‘Thru These Tears’, één van de meest krachtige nummers op het album, is een directe verwijzing naar de relatie die de frontman met Dua Lipa had.

Na negen nummers hebben is het verhaal verteld. Geen ingewikkelde composities of hoogdravende popsongs, maar gewoon lekker en aangenaam klinkende Dreampopsongs. En op zich is daar niets mis mee. Overigens gaan de heren weer uitgebreid op tournee en zullen ook Nederland aandoen. Veel luisterplezier.

Lany live:
14 februari : Tivoli, Vredenburg, Utrecht

Pop