Lara Taubman - Revelation

Label : Wolfe Island Records

2020-07-14 07:00:00 • 3 min lezen

Folk / Singer-songwriter
8

Lara Taubman - Revelation

In de VS werd ze onlangs omschreven als ‘an outlaw folk Americana musician’. Ongeveer vier jaar geleden kon ze de lokroep om een album op te nemen niet meer weerstaan en begon het schrijversproces van het debuutalbum Revelation van de Amerikaanse singer/songwriter Lara Taubman.

Melancholieke Folk/Americana
Het album wordt sterk geopend met ‘Sound Of Heartbreak’, het nummer dat misschien wel het dichtst bij de wat traditionele en melancholieke Folk/Americana staat. Gitaar, viool, mandoline en Pedal Steel zijn sfeerbepalend maar staan wel in dienst van de innemende stem van de New Yorkse. Ze is opgegroeid in Virginia omringd door muziek maar ze bouwde een carrière op als curator en binnen de artistieke wereld.  Samen met multi-instrumentalist en producer Hugh Christopher Brown maakte ze dit debuutalbum.  Vervolgens volgen er twee mooie ballads waarbij vooral de keuze van instrumenten bepalend is; ‘Desert Boy’ is een mooie en innemende ballad met Brown op piano en orgel en de backing vocals van Sarah McDermott terwijl bij ‘The Conversation’ de banjo op de achtergrond medebepalend is.

Geen broeierige sfeer
Met ‘Heartbreak Garden’ krijgen we een breekpunt; het nummer begint aanvankelijk akoestisch maar wordt gaandeweg uitgebouwd tot een nummer dat de sfeer van de jaren ’70 ademt. Ook het soulvolle ‘Hook Up’ heeft nét wat meer tempo dan de nummers in het begin én is misschien wel een van de beste tracks van dit debuutalbum. Ook ‘Cold Side Of Spring’ heeft dat aangename ‘Americana’-karakter over zich, overigens zonder echt broeiend te worden. Op het laatste deel van Revelation pakt de Amerikaanse weer terug naar het geluid van het begin van het album. ‘Akureyri’ is een mooi klein liefdesliedje met een hoofdrol voor Joey Wright op mandoline en met het tekstueel knappe ‘Snakes In The Snow’ lijkt Lara nog een keer terug te pakken op de wat traditionelere Folk. De titelsong is ook de afsluiter; volledig in stijl horen we Lara zichzelf op de akoestische gitaar begeleiden en bewijst ze voor eens en altijd over een prachtig stemgeluid te beschikken.

Revelation is een geslaagd debuut met een mooi subtiel instrumentarium en Lara laat horen over een groot singer/songwriter talent te beschikken. Knap dat je op je debuut dergelijke melodieën kunt schrijven waarbij de details vaak bepalend zijn als je de liedjes bewust klein probeert te houden. Producer Brown verdient een groot compliment voor zijn aandeel maar ook voor de klasse muzikanten die hij bij elkaar bracht en die aan dit debuutalbum hebben meegewerkt. Een mooie, sfeervolle en innemende plaat. Veel luisterplezier.

Folk / Singer-songwriter