2014-10-15 07:00:00 • 8 min lezen

Larry Garner & Michael Van Merwyk – Upclose And Personal

Label: Dixiefrog

Eindoordeel: 8/10

Intiem

Opgenomen in kleine setting en volkomen live gespeeld doet de titel van deze CD haar naam volkomen eer aan. Twee mannen die al hun gehele leven de blues leven en ademen en waarvan de Duitser van dit duo, Merwyk, dat pas drie jaar echt professioneel doet. Maar ook in die korte tijd heeft hij z’n sporen al verdiend met 5 studioalbums en enkele prestigieuze prijzen achter z’n naam. Volkomen unplugged en zonder overdubs spelen de mannen hier songs uit hun eigen back-catalogue voor een gezelschap van tientallen in een studio.

Laid back

Het geluid hier is kristalhelder en geeft je inderdaad als luisteraar het gevoel dat je bij de mannen op schoot zit. Muzikaal varieert het van lichte delta blues tot iets meer mainstream blues en ligt het allemaal prettig in het gehoor. Hier en daar doet het wat denken aan Robert Cray ten tijde van zijn debuut ‘Strong Persuader’, maar dan natuurlijk zonder de elektriciteit (of de hits). Tussen de nummers door vertellen de mannen korte verhaaltjes waaruit andermaal de luchtigheid van het geheel blijkt. Ook in een nummer als ‘Road Of Life’, waarin Garner uit de doeken doet hoe je om dient te gaan met een gebroken hart, is de humor nooit ver te zoeken. ‘Bad Blues’ doet, vanwege het bass loopje, wat denken aan ‘On The Road Again’ van Canned Heat, maar ook die band had het weer gejat van een oud blues nummer dus zo is de cirkel weer rond. En zo gaat dat met veel van de songs hier op dit album.

Laid back blues

Dat de mannen heer en meester zijn op hun instrumenten staat hoorbaar buiten kijf en dat ze er plezier in hebben idem dito. Dat maakt dit album niet tot de hartverscheurende blues die puristen wellicht op handen dragen, maar wel tot een album wat je prima kunt opzetten als je bezoek hebt. Bij de snerpende slide guitar in ‘Bullfrog’ zal dat bezoek waarschijnlijk even fronzen, maar niet voor lang want daarna deint het gewoon weer lekker verder.

Klasse

Alles aan dit album ademt klasse en stijl. En al is het nergens wereldschokkend, de combinatie van beide heren levert een vijf kwartier durend warm bad op voor een ieder die na een lange dag even bij wil komen. Muziek zoals je haar bijvoorbeeld ook voorbij zult horen komen op een zender als Arrow Jazz. De doelgroep van dat station zal ‘Upclose And Personal’ zonder voorbehoud in haar hart sluiten.

Eindoordeel: 8/10