Lars Tanésy - From Shortmountain to Sharphill

2021-01-25 07:00:00 • 2 min lezen

Alternative / Pop
7

Onafhankelijk en creativiteit zijn misschien wel de sleutelwoorden bij dit nieuwe album van Lars Tanésy, het pseudoniem achter Pieter van Malderen, waarbij hij op een aantal tracks wordt bijgestaan door zangeres Karen Boelaerts.

Voorliefde voor klassiek
Op zijn debuutalbum was de voorliefde voor de wat meer klassiek georiënteerde muziek al duidelijk en die lijn trekt hij op dit nieuwe album From Shortmountain to Sharphill duidelijk door. Instrumentale tracks als ‘Piccolo Paradiso’,  ‘Radioactive Song’ worden duidelijk gedragen door piano gedragen. Overigens kan van Malderen op alle toetseninstrumenten goed uit de verf en zo horen we instrumentale nummers als ‘Houdini’s Coffin’ en ‘De Kastaar’ voorbij komen die een wat cineastisch karakter hebben.

Karen Boelaerts
Maar op veel liedjes horen we dus Karen Boelaerts als zangeres en meestal zijn die liedjes wat verhalend zoals ‘Walk On’ en ‘What Became Of You?’. Met ‘The Race’ noemen we misschien het meest aansprekende nummer van dit bijzondere album dat misschien toch het best als een soort conceptalbum bestempeld kan worden. De vijftien nummers op dit album klokken namelijk amper 40 minuten. Soms zijn er ook hele korte tracks zoals de bijna spoken lyric ‘A Most Boring Afternoon’ en ‘Dream A Dream’ met een theatraal randje en ‘The Breakupper And The Breakuppee’ dat grotendeels door een klavecimbel gedragen wordt. Bij afsluiter ‘What’s Inside You?’ horen we nog één keer de mooie stem van Karen die Tanésy op toetsen begeleidt.

Eerder gaf van Malderen al aan dat het zijn bedoeling is om muziek met het hart te maken, muziek die niet door een computer als eerste kan gecomponeerd worden. De vijftien nummers die als een soort penseelstreken dit muzikale schilderij schilderen moeten hier het bewijs van vormen. Veel luisterplezier.

Alternative / Pop