2016-02-23 07:00:00 • 4 min lezen

Last In Line - Heavy Crown

Last In Line – Heavy Crown Label: Frontiers Eindoordeel: 7,5

Het verhaal rondom deze superband is dat de realiteit zich inhaalt. Deze voormalige bandleden van de rockband Dio hebben alle grote podia bespeeld. De naam is gebaseerd op de titel van het album The Last In Line”. Samen met de wereld-zanger Ronnie James Dio (Black Sabbath, Heaven & Hell) werd in deze samenstelling met Vinny Appice, Jimmy Bain, Claud Schnell en Vivian Campbell drie albums geleverd. In deze hoogtijdagen van de jaren 80 -90 rock was Dio een van de toonaangevende acts. Na het vertrek van gitarist Campbell naar Def Leppard werd de populariteit minder.

Nu heeft men elkaar weer gevonden en dit klikte. Samen met voormalige Dokken, Foreigner en Dio bassist Jeff Pilson werd er gewerkt aan een nieuwe album. Het is een side project naast hun huidige contracten binnen anderen bands. Andrew Freeman was zanger bij de band van de voormalige Dokken gitarist Lynch Mob (met Pilson en Appice), gitarist zanger bij The Offspring en liep bij Def Leppard binnen om te ondersteunen. Ja, dan is de wereld klein.

Het album werd opgenomen en Last In Line gaat ter promo mee met Def Leppard op een rock cruise. Hoewel bassist Jimmy Bain geen idee had van zijn ziekte als long kanker, stierf hij voordat de band live hun presentatie kon brengen. Dit was 23 januari jl.

Het is het verhaal rondom dit project dat de Heavy Crown mee kreeg. De classic rock met de donkeren inslag qua teksten zijn weer in de stijl van Dio gemaakt. Stevig en zwaar begin “Devil in Me” is als vanouds. “Martyr” is het uptempo nummer dat ieder Dio album kent. Toch kan het niet meten aan deze albums en is de zang van Dio zeker een gemis. Hierdoor wordt de band een doorsnee rock act. Al zijn de songs zeker van een kwaliteit dat beter is dan de doorsnee acts, maar ver boven het maaiveld komt men niet. “Already Dead” krijgt een wat ander tintje in het geheel terwijl “Curse of the Day” prachtig een song is dat er uit springt. De band heeft inmiddels zichzelf weer opgeheven en de tour van Def Leppard gaat in mei van start. Dit ter promotie van hun nieuw titelloos album.