2016-04-04 07:00:00 • 11 min lezen

Laura Gibson - Empire Builder

Label : City Slang Eindoordeel : 7,5

De Empire Builder is een beroemde Amtrak-trein die met een snelheid van ca. 80 km/pu van het Noordwesten van de VS naar Chicago rijdt. Een kleine twee jaar geleden maakte Laura Gibson een deel van deze treinreis op weg naar een nieuw leven in New York.

De beroemde Amtrak-trein Laura staat bekend om haar eigen folk-sound die redelijk minimalistisch te noemen is. Haar stem, een akoestische gitaar, that’s what you’ll get folks! Nadat ze al drie albums uitgebracht had die allen goed werden ontvangen besloot Laura dus in 2014 die beroemde treinreis te maken, van Portland, Oregon, op weg naar New York waar ze “creative writing” ging studeren. Na enkele weken vond er in haar appartementencomplex een gasexplosie plaats waardoor Laura alles kwijt was; persoonlijke eigendommen, instrumenten maar ook het nieuw geschreven materiaal. Met de hulp van vrienden, fans vond ze de energie om opnieuw te beginnen; het resultaat is dit nieuwe album dat dus symbolisch de titel heeft gekregen genoemd naar die beroemde trein.

Op dit album werkt Laura met de nodige gastmuzikanten samen De sound die de gastmuzikanten (o.a. gitarist Dave Depper, drummer en percussionist Dan Hunt en Peter Broderick) creëren komt meteen tot uiting in de opener ‘The Cause’; drums, wat percussie, strijkers en die stem van Laura die klinkt als één uit vervlogen tijden. Dat de Laura Gibson anno 2016 zelfs lekkere dansbare muziek kan maken blijkt wel ‘Not Harmless’, één van de verrassingen op dit album. Nummers als ‘Damn Sure’ en ‘Louis’ zijn folk-songs pur-sang; de stem van Laura die zichzelf begeleid op akoestische gitaar. Ook titelsong ‘Empire Builder’ wordt heel klein gehouden; wat subtiele drums, percussie en een fluisterende tweede stem….. prachtig integer. Het nummer gaat over haar besluit om in New York te gaan wonen en een andere invulling aan haar leven te geven. Toch zingt ze hierover: “This Is Nog An Escape” / You Know Where The Light Would Be”.

Een deel is opgenomen in de studio van Peter Broderick Laura Gibson staat bekend om dat unieke eigen stemgeluid en op ‘The Search For Dark Lake’ lijkt het alsof ze constant die hoge noten wil halen. Tijdens het schrijversproces verbleef ze ook een week in de studio van Peter Broderick in Oregon en daar werd de demo voor ‘Caldera, Oregon’, oorspronkelijk een pianoballad, afgepeld en opnieuw opgebouwd tot dat wat nu op het album te horen is. Soms klinken de teksten poëtisch maar op haar eigen manier  weet Laura toch die connectie te maken met jou als luisteraar. Empire Builder is over het algemeen zeer ingetogen maar ‘Two Kids’ is die spreekwoordelijke uitzondering; midtempo, de pedal-steel gitaar en een opgewekt klinkende Laura Gibson vormen een schril contrast met de melancholiek klinkende afsluiter ‘The Last One’; overigens absoluut één van de hoogtepunten van het album.

Eindoordeel De arrangementen en composities zijn sfeervol en krachtig maar bieden Laura Gibson genoeg ruimte om vocaal op de voorgrond te blijven. Ze vertelt op haar manier de muzikale verhalen over onafhankelijkheid, vrijheid, een nieuwe start en eenzaamheid. Het geheel is integer, klinkt introvert, sober en stemmig maar weet mij te overtuigen om de herhaalknop op mijn cd-speler keer op keer in te drukken. Tip; bekijk de lyric video van Empire Builder….. dan snap je de reis. Veel luisterplezier!

Laura Gibson live: 23 april, Tivoli Vredenburg; Utrecht