Laura Jane Grace - Stay Alive

Label : Polyvinyl Records

2020-12-19 07:00:00 • 3 min lezen

Punk / Rock / Singer-songwriter
7,5

Laura Jane Grace - Stay Alive

Stay Alive is het eerste soloalbum van Laura Jane Grace, de frontvrouw van de punkrockband Against Me! Ze had de nummers al geschreven voor een nieuw Against Me! -album dat dan een opvolger van het succesvolle Shape Shift With Me uit 2016 zou moeten worden. Door de pandemie veranderde echter alles en besloot ze de nummers in een akoestische setting solo op te nemen

Spartaanse benadering
Het album Stay Alive, met een meer dan toepasselijke titel is opgenomen met behulp van topproducer Steve Albini in twee dagen! Het is een eerlijk en puur album geworden waarbij we Laura over het algemeen alleen met haar gitaar horen. Soms is daar een subtiele beat zoals bij ‘Ice Cream Song’, maar het is nooit veel meer dan die analoge one-take die toch dat Punk-karakter behoudt waarvoor Against Me! zo geroemd wordt. Ondanks de soms wat Spartaanse aanpak heeft het album absoluut geen sober geluid en krijgen de liedjes de nodige kracht mee, niet in de laatste plaats omdat Laura Jane Grace natuurlijk geboren werd als Thomas James Gabel en zich al jaren inzet voor de acceptatie van transgenders.

Gemiddeld twee minuten speelduur
Op deze veertien liedjes komen diverse thema’s voorbij en in de opener ‘Swimming Pool Song’ vat ze misschien wel het gevoel van een hele natie samen als we haar “This only feels like the death of everything” horen zingen. ‘Calendar Song’ en ‘Mountain Song’ zijn misschien wel de kleinste liedjes terwijl we haar bij ‘Return To Oz’ het nodige van haar stem horen vragen. Het knappe van de productie is dat de liedjes, ondanks de eenvoud en puurheid, toch dat punkkarakter bewaren, iets dat we ook in de duur van liedjes (gemiddeld 2 minuten) terug horen. Bij ‘SuperNatural Possession’ is er dan toch die elektrische gitaar die heerlijk past bij het rauwe stemgeluid. Natuurlijk mag Trump niet ontbreken en met ‘Hanging Tree’ horen we aanklacht tegen het racisme en krijgt hij nog een sneer mee. Bij ‘Shelter In Place’ kunnen we niet anders concluderen dat ze nog een keer terug grijpt op de huidige situatie “All my love for you / My own private paradise, / Quarantine is very nice” en met ‘Ice Cream Song’ noemen we het nummer met de vrolijkste melodie. Afsluiten doet ze met ‘Old Friend (Stay Alive)’ in stijl; Laura met haar rauwe stem die zichzelf begeleidt op een akoestische gitaar.

Stay Alive is een album dat perfect past in deze bijzondere tijd die we ons altijd zullen blijven herinneren. Veertien nummers die in een Against Me!-jasje uiteraard totaal anders zouden klinken maar door deze super sobere opzet misschien wel een langere houdbaarheidsdatum meekrijgen. En zoals Laura bij de afsluiter ‘Old Friend’ ook zingt: “Please Stay Alive, Please Survive!”. Veel luisterplezier!

Punk / Rock / Singer-songwriter