2015-04-21 07:00:00 • 3 min lezen

Laura Marling - Short Movie

Label : Caroline Int. Eindoordeel : 7,5

Na het goed ontvangen album Once I Was An Eagle gaf Laura Marlin zich over een aan intensieve tournee. Ongeveer een jaar geleden ging ze de studio in om haar opgedane inspiratie om te zetten in nieuw materiaal. Short Movie is het resultaat van die periode die ze zelf omschrijft als  “I Literally Rolled Out Of the Van And Into The Studio” en is nu overal beschikbaar.

Talent! Laura Marling is pas 25 jaar jong en brengt nu al haar vijfde album uit!  Een prestatie op zich. Opgegroeid in een omgeving waar muziek belangrijk was leerde Laura al op jonge leeftijd gitaar te spelen en maakte ze al vroeg kennis met de folk-muziek. Haar debuutalbum Alas, I Cannot Swim zag in 2008 het daglicht en leverde haar onder andere een optreden op in The Late Late Show. In 2011 won ze in Engeland de prijs voor “Best British Female” en “Best Solo Artist”. Zo heeft ze al een aardige staat van dienst opgebouwd. Mede op basis van de persoonlijke inzichten en beschouwingen tijdens het alleen touren kwamen er ideeën voor het nieuwe materiaal. Dat nieuwe materiaal moest anders klinken, voelen en over een ander temperament beschikken. Dat alles is nu samengebracht in haar laatste album, Short Movie dat een dertiental luisterliedjes voortbrengt.

Wederom het nodige akoestische werk Dit Britse muzikale talent maakt folk muziek die vaak poëtisch klinkt. Veelal gewapend met een akoestische gitaar en haar ietwat donkere stem zorgt ze voor een aangenaam geluid met de nodige diepgang. Het album is grotendeels geschreven toen Laura vorig jaar voor een tijd in California verbleef, hetgeen een net iets ander geluid oplevert dan haar voorgaande werk. Laura Marling loopt over van talent en is in staat met een vrij minimalistische sound toch pakkende muziek te maken. Met een stem die soms doet denken aan Chrissie Hynde en dan weer aan Suzanne Vega en haar muzikaliteit hebben we een dodelijk effectieve combinatie te pakken. Uiteraard treffen we weer het nodige materiaal op Short Movie in de akoestische folk sfeer aan. Luister naar nummers als ‘I Feel Your Love’ en de prachtige ballad ‘Easy’, een adembenemend nummer door al zijn eenvoud. Albumopener ‘Warrior’ is een schoolvoorbeeld hoe je een spanningsboog in een akoestisch nummer kunt aanbrengen.

Een stem die Laura tot het uiterste drijft Toch pakt Laura wat vaker de elektrische gitaar op om een wat donkerder, pakkende sound te creëren. Luister naar het lekker klinkende ‘False Hope’ waar haar stemgeluid écht in de buurt komt van Chrissy Hynde maar ook naar het pakkende ‘Don’t Let Me Bring You Down’ en het catchy ‘Gurdjieff’s Daughter’. Het melancholische ‘Walk Alone’ is weer totaal anders, waarbij Laura een totaal ander, gedreven tot het uiterste, stemgeluid laat horen. Bij een nummer als ‘Strange’ krijg je het gevoel dat Laura weer terug wil pakken naar haar tijd in California; Het merendeel van de tekst wordt op de vlotte melodie gesproken wat goed werkend effect heeft. Na een kleine vijftig minuten wordt er afgesloten met het wat zware en indringende ‘Worship Me’.

Eindoordeel Na het beluisteren van dit album heb je waarschijnlijk het gevoel dit nogmaals te willen doen omdat je nog niet alles in zijn geheel hebt meegekregen. Short Movie herbergt dertien sfeervolle, persoonlijke en soms indringende folk-liedjes die heerlijk beklijven als achtergrondmuziek bij een goed gesprek en een glas wijn maar evenzogoed als pure luisterervaring. Eenvoudig gesteld, een goede plaat! Veel luisterplezier.

Laura Marling live: 13 mei, Paradiso Amsterdam