2014-08-08 07:00:00 • 7 min lezen

Laura Mvula - At Abbey Road Studios

Laura Mvula - At Abbey Road Studios Label: RCA/Sony Eindoordeel: 8

Een bijzondere stem die Shirley Bassey doet verbleken. Vol van Soul en R&B dat direct genomineerd kan worden voor de nieuwe Bond film. The Night of The Proms kent een potentiele artiest die klaar is om het publiek in theater gaat vermaken.

Samen met het Metropool Orkest is Laura Mvula de studio van Abbey Road ingedoken, met als resultaat dat er nu een prachtig album ligt dat tussen de soul en klassiek ligt. Met het openingsnummer “Make Me Lovely” waan je je direct in het theater van de Royal Albert Hall. Rode stoelen en kroonluchters verschijnen vanzelf in de denkbeeldige zaal. Hier hoort ze dan ook thuis. Laura Mvula werd opgemerkt in de a capella Jazz groep Black Voices. Als directrice van een Gospel koor betreed ze veel de buhne en levert ze in 2013 haar solo debuut “Sing To The Moon”. De titelsong is dan ook weer te vinden om dit album. Hier is goed te horen dat ze subtiel een koor op een prachtige wijze in de compositie heeft verwerkt. Het gebruik van de lichte violen met de zware floordrums die overgaan tot een mars ritme is meeslepend. “Is There Anybody Out There” klinkt tekstueel (misschien ook muzikaal) erg geïnspireerd op het nummer van Pink Floyd van het album “The Wall”. De drama om er alleen voor te staan spat hier ook vanaf. Door het orkest krijgt dit meer dimensie waardoor het nummer opvalt tussen de rest van de luchtere songs als “Flying Without You” en “Green Garden”. Het religieuze koor gevoel zit diep en vertaald zich in het bijna a capella met lichte strijkers- en blaassectie met piano “Father Father”.

In het geheel is het vooral een mooi album. Een album dat de soul gospel en r& b verbindt met klassiek. Daar waar het bij de Night of the Proms alles om draait.