2015-11-25 07:00:00 • 12 min lezen

Laura Pausini - Simili

Label : Warner Music (WEA) Eindoordeel : 8

Het heeft enige tijd geduurd maar het nieuwe album van de populaire Italiaanse zangeres Laura Pausini is uit. Het album heeft de titel Simili meegekregen wat zoveel betekent als dat iedereen gelijk is. In de huidige actualiteit krijgt dit album dan ook een bijzonder lading mee.

Meer dan 70 miljoen platen verkocht We leren deze sympathieke Italiaanse in 1993 kennen als ze met de hit ‘La Solitudine’ in Nederland haar eerste nummer 1-hit scoort. Natuurlijk kennen we de melodie ook nog in de uitvoering van ‘Ik Wil Niet Dat Je Liegt’, uitgevoerd door Paul de Leeuw. In de afgelopen ruim twintig jaren heeft Laura Pausini een ongekende populariteit opgebouwd en is ze de beste verkopende Italiaanse zangeres geworden met meer dan 70 miljoen verkochte platen wereldwijd. In Nederland scoorde ze nog een hit met ‘Strani Amore’ maar daarna bleven echt grote hits uit. Opvallend overigens want bij onze zuiderburen is ze nog altijd ongekend populair.

Zowel een Italiaanse als een Spaanse uitgave Het twaalfde album Simili van Laura Pausini wordt ook in het Spaans uitgebracht onder de titel ‘Similar’. Hieruit blijkt nog maar eens de populariteit. Het album kent 15 tracks waarvoor ze wederom de (schrijvers)hulp in heeft geroepen van grote Italiaanse singer/songwriters als Guiliano Sangiorgi, Biagio Antonacci en Niccolo Agliardi. Ook heeft ze zelf haar bijdrage geleverd door aan diverse nummers mee te schrijven. Het album is weer een combinatie geworden van krachtige  popsongs, afgewisseld met gevoelige ballads en dat alles op prachtige melodieën zoals waarschijnlijk men at alleen in Italië kan. Ook opvallend is het stemgeluid van Laura op Simili; ze klinkt krachtiger maar ook breekbaarder dan ooit en soms is er dan dat fijne rauwe randje. De nummers op dit album zijn voor de verandering niet (semi)autobiografisch maar gaan over verhalen uit het leven van anderen.

Krachtige popsongs en prachtige ballads Laura Pausini trapt af met twee krachtige popsongs in de stijl die vertrouwd aandoet; Single ‘Lato Destro Del Cuore’ en titelsong ‘Simili’ zijn haar visitekaartje. Mooi om te horen is dat de krachtige stem ook een ietwat rauw randje heeft gekregen. Door de nog jonge songwriter Maiello is de prachtige powerballad ‘200 Note’ geschreven die ook op haar lijf geschreven is. Die ballads komen we vaker tegen want ook ‘Ho Creduto A Me’ is prachtig en klinkt hartstochtelijk en recht uit het hart. Toch zijn er verrassende uitstapjes; luister naar het ritmische en Zuid Amerikaans aandoende ‘Innamorata’ en ‘Tornero’ en de naar EDM-neigende dancetrack ’10 C’ero’ waarvan vast diverse remixen gemaakt zullen worden. Simili kent naast de 12 reguliere tracks nog drie extra nummers waaronder ‘Per La Musica’ waarop ook fans te horen zijn en het speciaal voor haar vader geschreven ‘Lo Sapeui Prima Tu’, een prachtig gevoelig en persoonlijk nummer.

Eindoordeel Voor diegene die geen Italiaans spreken, en dat zal het merendeel zijn, is de taal lastig. Toch weet Laura Pausini met Simili wederom te overtuigen. Je hoort dat ze ouder is geworden, levenslessen heeft gehad en inmiddels is ze ook moeder. De nummers zijn prachtig geschreven en zeer divers waardoor het herhalingsgevaar absoluut meer dan aanwezig is. Tijdens haar Europese tour volgend jaar doet ze Nederland niet aan maar op 16 oktober 2016 is ze live te bewonderen in Brussel. Veel luisterplezier.