Laura Veirs - My Echo

Label : Bella Union

2020-10-29 07:00:00 • 3 min lezen

Folk / Singer-songwriter
8

Laura Veirs - My Echo

Het elfde album van de Amerikaanse singer/songwriter Laura Veirs heeft de titel My Echo meegekregen; het is een bijzonder album geworden want tijdens het maken, schrijven en produceren kwam het besef daar dat haar huwelijk zou eindigen. Zelf zegt ze hierover: “My Echo is “my songs knew I was getting divorced before I did" album”.

Echtscheiding
De opener ‘Freedom Feeling’ is misschien meteen wel het prijsnummer van het album; een prachtige compositie waarbij Laura zingt: "I'm sighing for all the dreams deferred and I'm searching for that freedom feeling, for you, for you, for me.”. Zo zijn er nog wel meer songs die rechtstreeks te maken hebben met in aantocht zijnde relatiebreuk met haar echtgenoot en bekende producer Tucker Martine. Luister maar eens naar het vlotte ‘Turquoise Walls’ waarin we Laura horen zingen: “I could not sleep thinking you were keeping someone else’s pillow warm” en bij het prachtig ingetogen en flinterdunne ‘I Sing To The Tall Man’ overtuigt ze zichzelf van de juiste keuze.

14 versies
De in Portland, Oregon woonachtige Laura Veirs heeft haar sporen als singer/songriter inmiddels wel verdiend en wordt vooral in de hoek van de Folk/Countrymuziek geplaatst. Ook op My Echo horen we dat terug bij een nummer als het uptempo ‘Memaloose Island’. Maar op dit album verrast de 47-jarige Laura ons ook met het op een zacht bossa nova deuntje voortkabbelende ‘Another Space Space And Time’, waarin ze een ideale wereld schetst zonder universele problemen als klimaatverandering. Ook de single “Burn Too Bright,” is gebaseerd op een speciaal verhaal; het nummer is geïnspireerd op het overlijden van producer Richard Swift, ook afkomstig uit Oregon. Laura zelf heeft naar eigen zeggen veertien versies geschreven maar uiteindelijk heeft deze het album gehaald waarbij de strijkers het nummer nog wat extra diepgang geven.

Gastmuzikanten
Soms weet ze liedjes ook heel “klein” te houden zoals ‘End Times’, waar we Laura alleen op piano begeleidt horen met hier en daar wat gevoelig gitaarwerk van de gerenomeerde gitarist Bill Frisell. Ook ‘Brick Layer’, een vrijwel geheel akoestisch nummer, hoort tot deze categorie en het haast lichtvoetige ‘All The Things’ is ook typerend voor het werk van Laura waarbij ze haar prachtige heldere stem nog maar eens etaleert. Naast het feit dat ze zelf ook diverse instrumenten bespeelt horen we ook nog bijdragen van diverse muzikanten zoals Bill Frisell, Karl Blau en het Bizarre Stars Strings. Bij de afsluiter ‘Vapor Trails’ komt alles nog één keer samen; een wonderschone compositie die een bepaalde sereniteit uitstraalt met een vocale bijdrage van Jim James maar waar vooral die bijzondere stem van Laura in de lucht blijft hangen.

My Echo heeft misschien niet een echt vrolijk thema dat als rode draad door het album loopt maar toch is het een heerlijk luisteralbum geworden. Over het algemeen een niet al te rijk instrumentarium vult haar prachtige stem aan en muzikaal zit dit album weer top in elkaar. Een heerlijk luisteralbum dat ook nog eens prima past binnen de huidige vreemde wereld. Veel luisterplezier.

Folk / Singer-songwriter