Folk / Pop / Singer-songwriter
8,5

Laura Veirs - The Lookout

Het tiende! album van de Amerikaanse Laura Veirs is inmiddels uit. Met The Lookout voegt deze folk/pop singer/songwriter een nieuw hoofdstuk aan haar toch al wel indrukwekkend oeuvre toe.

Label : Bella Union

The Chaos of Post-election America
De in Colorado opgegroeide Laura bracht in 1999 haar titelloze debuut uit en al die tijd heeft zich begeven in het folk/pop genre. Zonder dat ze tot de artiesten behoort die menig Grammy gewonnen heeft is ze wereldwijd een gerespecteerd singer/songwriter. Het zijn vaak sfeervolle liedjes over alledaagse zaken waarbij liefde en romantiek natuurlijk niet kunnen ontbreken. Ook dit album is weer geproduceerd door haar echtgenoot Tucker Martine die naast een veelgeprezen producer ook de nodige instrumenten bespeelt, wat we ook op The Lookout weer horen. Verrassend is om te zien (en te horen) dat Sufjan Stevens en Jim James hun bijdrage leveren, wat de nieuwsgierigheid naar dit nieuwe materiaal alleen vergroot. Laura zelf schrijft op haar website: “My 10th album is done and dusted!”, een project waar ze blijkbaar een klein jaar mee bezig is geweest en waarmee ze het maatschappelijke thema van steeds verdere individualisering beroert. Hierover zegt ze: “I’m addressing what’s happening around me with the chaos of post-election America, the racial divides in our country, and a personal reckoning with the realities of midlife”. De vraag is of je aan één album voldoende hebt…..

Metaforen en beeldende teksten
Opener ‘Margaret Sands’ is herkenbaar en typerend; een rustige melodie, sfeervolle fingerpickin’ gitaren en de zang die in laagjes over elkaar uit je speakers klinkt en als geheel warm en prettig voelt. Meteen daarop volgt de inmiddels uitgebrachte single ‘Everybody Needs You’ waarbij wat synths en gitaren worden toegevoegd wat resulteert in een wat “vollere” analoog-achtige sound. Dat deze Amerikaanse haar teksten vaak beeldend en in kleuren in teksten vertaald blijkt wel bij het prachtige ‘Seven Falls’ (“raised under rays of gold/ and under sapphire skies”). Dit met country elementen doorspekte nummer inclusief Pedal-steel is waarschijnlijk één van de beste tracks van dit nieuwe album. Opvallend is overigens dat de meeste nummers nog geen drie minuten klokken, zoals bijvoorbeeld de titeltrack die maar een kleine 2 minuten duurt.

Sufjan Stevens
De samenwerking met Sufjan Stevens is overigens er eentje die je moet gaan zoeken want in het wat vrolijk klinkende gitaarpopnummer horen we Stevens’ stem op de achtergrond maar verder gaat deze bijdrage niet. Zo blijft het album boeiend ondanks het niet al te uitgebreide instrumentarium. Laura klinkt breekbaar op piano in ‘The Meadow’ als ze begeleidt wordt door alleen de piano terwijl een nummer als ‘When It Grows Darkest’ heerlijk melodieus en bloemrijk klinkt. Zwaarmoedig wordt het album nooit en dat is meer dan een compliment waard terwijl de thema’s die ze aanroert zich daar best voor lenen. Knap is ook hoe Laura steeds in staat is om metaforen te gebruiken om inhoud aan haar teksten te geven. In de prachtige afsluiter ‘Zozobra’ vallen alle puzzelstukjes nog eenmaal op zijn plaats.

Met dit nieuwe album wil Laura Veirs eigenlijk optimisme uitstralen. Geniet van het leven, geniet van elkaar. Geen bombastische zwanenzang maar een open blik naar het leven en dat vertaald in twaalf mooie, warme songs. Een plaat die bij elke luisterbeurt beter en mooier wordt en gesierd wordt door bescheidenheid en eenvoud. Veel luisterplezier.

Laura Veirs live:
31 mei; Bitterzoet, Amsterdam

Folk / Pop / Singer-songwriter