2016-11-14 07:00:00 • 3 min lezen

Lavinia Meijer - The Glass Effect

Sony brengt op zijn “Sony Classical” musiclabel een dubbel-cd uit van de Nederlandse harpiste Lavinia Meijer. Met The Glass Effect brengt deze zeer getalenteerde Nederlandse een eerbetoon aan de componist Philip Glass die wij vooral kennen van zijn werk voor de theater- en de filmindustrie.

Lavinia is geboren in Zuid Korea, werd op haar 2e jaar geadopteerd en sinds haar 9e speelt ze al harp. Ze studeerde aan het conservatorium in Utrecht en op haar 14e speelde ze al met het symfonisch orkest. Haar brede muzikaliteit blijkt wel uit het feit dat ze niet alleen solo werkt, maar met symfonische orkesten. Verder speelt ze niet alleen klassiek werk maar ook haar interpretaties van moderne muziek. De afgelopen jaren toerde ze intensief en enkele albums hebben inmiddels de gouden of platina status behaald. Ook betreed Lavinia zo nu en dan een ander muzikaal pad dan de harp en experimenteert ze regelmatig met elektronische muziek.

In 2011 maakte Lavinia al kennis met deze Amerikaanse componist en vanuit die ontmoeting ontstond een vriendschap met wederzijdse bewondering. The Glass Effect is haar interpretatie van de muziek die door Philip Glass is gecomponeerd. Het eerste schijfje bevat een tiental “etudes” van de hand van haar grote idool Philip Glass. Naar eigen zeggen een tiental pianostukken die Lavinia heeft verwerkt tot haar eigen composities op de harp. Toen die persoonlijke interpretaties afgerond waren besloot Lavinia deze te laten horen aan haar grote inspirator. Naar eigen zeggen zag ze verwondering en trots in zijn ogen, de twee emoties die zij zelf ook voelde bij het bestuderen van de originele stukken.

Op het tweede schijfje vinden we diverse bewerkingen van werk van Glass die Lavinia samen met andere componisten tot stand bracht. Zo komen we namen als Bryce Dessner en Nils Frahm tegen en verder de New Yorkse componist Ellis Ludwig-Leone die een elektronisch stuk schreef dat Lavinia dan weer met haar harp verwerkt. Vandaar de naam The Glass Effect

The Glass Effect is een bijzondere dubbel-cd waarop we de bevestiging horen van het ongekende talent waarover deze Nederlandse beschikt. Composities die op een bijzondere wijze op de harp door Lavinia worden vertolkt. Veel luisterplezier.