Leah Blevins - First Time Feeling

Label : Crabtree Records

2021-08-17 07:00:00 • 3 min lezen

Americana / Country / Folk / Singer-songwriter
8

Leah Blevins - First Time Feeling

Soms loop je tegen een release aan die je van kop tot staart in vervoering brengt. Het debuutalbum First Time Feeling van Leah Blevins is zo’n plaat die voor dat gevoel kan zorgen. In 2018 bracht ze een veelbelovende EP uit maar het duurde nog drie jaar tot ze collega-troubadour Paul Cauthen en Texas Gentleman’s Beau Bedford ontmoette om aan een volwaardig album te gaan werken.

Eigen ervaringen
Met de bevlogen hulp van Cauthen en Bedford vond de 31-jarige Leah de ideale muzikale- en productiecombinatie en ging de studio in om de liedjes die ze tot dat moment had geschreven definitief op de plaat te zetten. Het resultaat mag er zijn want de tien liedjes, vooral geschreven op basis van eigen ervaringen, voelen als een warme deken. En met een stem die ergens het midden houdt tussen Duffy en Dolly Parton is de in Nashville woonachtige Leah Blevins één van de grootste verrassingen van dit bijzondere muzikale jaar. Bij de opener ‘Afraid’ wordt meteen duidelijk dat we hier niet met een artiest van twaalf in een dozijn te maken hebben; Leah verrast ons meteen met haar eigen geluid dat nog het best in Alt-Country zou passen en haar karakteristieke stem en het schurende gitaargeluid zorgt dat het meteen spannend wordt.

Prachtige stem
Met ‘Beautiful Disaster’, dat zich ergens op het snijvlak van Country en Folk bevindt, is er het eerste moment van bezinning. De fiddle en de trilling in haar stem zorgen voor de nodige melancholie, een gevoel dat we ook op het semi-akoestische ‘Little Birds’ terug horen en waar Leah erg fragiel klinkt. (“Oh little bird take me home / Cause I still love you after all that I know / You told me your secret / All your dirty little secrets / You’re just what I want”). ‘Clutter’ is wat donker en neigt naar Americana, ‘Believe’ is lekker soulvol met goed pianowerk en ‘Mexican Restaurant’ is die toch wel verplichte emotionele ballad. Natuurlijk zijn liedjes over opgroeien een universeel thema en met ‘Magnolias’ horen we Leah dan (“I don’t know where I’m going / But I ain’t staying here”) zingen. De nummers luisteren lekker weg en naast de opener ‘Afraid’ hoort ook het titelnummer, dat een hele mooie en soepele melodielijn kent, tot de hoogtepunten van het album. Eén van de meest bijzondere nummers is ‘Fossil’; een nummer dat wordt gedragen door de stem van de Amerikaanse en dat ondanks het subtiele instrumentarium en percussie toch een bepaalde urgentie uitstraalt.

Op First Time Feeling wordt duidelijk dat Leah Blevins over loopt van talent. Dat zet ze om in mooie liedjes waar haar songwriting prima tot uiting komt én dat in combinatie met die boeiende stem zorgt dat er een mooie muzikale toekomst voor haar is weggelegd. Wel mag een eventueel vervolg nog wat spannender worden maar voor nu druk ik wederom op de repeatknop van de Cd-speler. Veel luisterplezier.