2015-09-22 07:00:00 • 4 min lezen

Léah Kline - This Precious Life

Met het album 'This Precious Life' komen we terecht in de wereld van zangeres Léah Kline. Een wat lazy-achtige omgeving met veel diepzinnige reflectie en zwoele overpeinzingen, in een omlijsting van prima muziek.

Léah Kline kwam in 2007 met een debuutalbum onder de titel 'Playground'. Toen al werd duidelijk dat zij voor de jazz in Nederland heel wat zou gaan betekenen. Nu, acht jaar later heeft ze een geheel eigen geluid ontwikkeld. In samenwerking met componist en producer Cord Heineking, bekend van enkele Nederlandstalige jazz-zangeressen die hij bijzonder goed begeleidt en bijstaat, komt Kline met dit album 'This Precious Life' tot een aanzienlijk resultaat. Al zou de stem van Kline alleen mij niet vervelen, ze is niet de enige met een stem, op dit album. Verschillende muzikanten zijn creatief ingezet als een koortje of wat mysterieus gefluister. Het geeft intimiteit aan de muziek, maakt het spannender.

De band De band die Kline omringt bestaat uit Cord Heineking zelf. Hij bespeelt verschillende instrumenten zoals de bas, piano, gitaar en drums. Ook is hij te horen tijdens de creatieve inzet van koor en background vocals. De pianisten Koen Schalkwijk en Charly Zastrau ondersteunen de lasy sfeer, terwijl Tim Langendijk op gitaar veel sprankelende accenten meegeeft, waardoor de dreigende melancholie ver op de achtergrond blijft. Percussionist Afra Mussawisade is ingezet bij nummers die strak en dartel zijn. Met deze plaat opent je vrije dag in het juiste tempo. Te beginnen met het eerste nummer 'Climb', op gang gebracht met een strakke percussie, en gevolgd door het onbevangen 'Believe'. Er passeren wat romantische en zwoele nummers. (Summer Dream en The Wolf) Het elektronische 'New Technoligy Blues' is een nummer over het gebruik van hedendaagse technologieën of juist het ontbreken ervan. Ik hoor wat CSNY invloed wat achtergrondkoor betreft in 'Love Unconditional'. Al met al een harmonieus geheel, en toch divers.

Conclusie Met Crowdfunding on Kickstarter heeft Kline dit album tot stand kunnen brengen. En dat is iets waar de donateurs geen spijt van hoeven te hebben. Voor Kline een mooie registratie, voor de luisteraar momenten om zich te laten meeslepen. We hopen binnenkort een kort interview met Léah Kline te publiceren. Blijf ons Facebook volgen, want daar zullen we aangeven welke interviews we hebben gedaan.

•Léah Kline (vocals) •Koen Schalkwijk, Charly Zastrau -(piano, keys) •Cord Heineking (piano, keys, drums, guitar,backing vocals) •Bobby Petrov, Klaas van Donkersgoed, Bernhard Weichinger (drums) •Tim Langedijk, Mateusz Pulawski (guitar) • Afra Mussawisade (percussion) • Maurits Fondse, Deborah J. Carter, Rosamint Faas, Medine Bouma, Léah Kline (backing vocals)