2014-06-05 07:00:00 • 10 min lezen

Led Zeppelin - II

Led Zeppelin – II Label: Atlantic/ Warner Eindoordeel: 8,5

Daar waar op het debuutalbum van Led Zeppelin al de eerste gitaarriffjes waren en het duelleren van zang, gitaar en drums, wordt dit bij het begin van het 2de album duidelijk dat men nog op zoek was naar een passende pompende bas. “Whole Lotta Love” wordt wel de oerknal van de huidige rock genoemd. Hier komt alles bij elkaar waar we tot op heden nog optimaal van genieten.

Het concept van het 2de album is het zelfde als het debuut, alleen is het wat meer uitgebalanceerd. “What is An What Should Be” en “The Lemon Song” zijn blues songs waar iedereen beter tot hun recht komt. Hier zit meer rust in dan dat de compositie ten goede komt. Het nummer “Thank You” is al meer een Plant song. De sluimerende popsongs met soulkarakter zijn later in zijn solo carrière vaker op plaat gezet. Al is het erg gelinkt aan ‘If I Where a Carpenter” van Tim Hardin. “Heartbreaker” brengt Led Zeppelin weer waar die hoort. Blues rock met de nadruk op rock. De poprock van “Livin Loving Maid” wordt al een doorsnee rocknummer dat qua sound later door Deep Purple veelvuldig zou worden gebruikt. “Rumble On” is een song waar de folk enigszins wordt aangetipt. Dit zal Zeppelin op hun derde album volledig uitwerken. Naast de drumsolo “Moby Dick” wordt het album afgesloten met bluesy met mondharmonica “Bring It On Home”.

Op deze uitgaven is een cd toegevoegd met outtakes van het album. Hier staan voornamelijk de gelijke nummers op, maar dan in een ruwe mix versie zoals het is opgenomen. Het geluid van Led Zeppelin is voornamelijk herkenbaar door de opnamen van de drums. Deze zijn opgenomen door microfoons rondom het drumstel te plaatsen waardoor het totaal geluid wordt opgevangen door alle microfoons. Hierdoor krijg je meer diepte in de drumsound.

Het album is verkrijgbaar in verschillende edities. Single editie – 1 cd Deluxe editie - 2cd’s Deluxe editie vinyl Super Deluxe Box set – vinyl/ cd/ boek Digitaal