2014-06-05 07:00:00 • 5 min lezen

Led Zeppelin - III

Led Zeppelin – III Label: Atlantic/ Warner Eindoordeel 9,5

De snelle doorbraak van Led Zeppelin eiste zijn tol. De eerste twee albums werden binnen een jaar gemaakt en ondersteund door een tour. Hierdoor nam de band een poos rust. Men verkaste naar Wales en betrad een woning op een heuvel, Bron-Yr-Aur. Ver van de menselijke gemakken als electra en voorzieningen die voor ieder luxe te lijken te zijn. Nee terug naar de primitieve woonsituatie om optimaal aandacht te geven aan het schrijven van nieuw materiaal. Dit bracht Jimmy Page tot het zoeken naar oude classic muziekvormen. De invloed van de oud Engelse en Keltische tradities krijgen vorm op dit album. De eerste helft is de herkenbare Led Zeppelin met de powerrock van Ímmigrant song” waar het album mee begin is direct een straight through your heart song te noemen. De uithalen van Plant zijn tot op de dag van vandaag niet meer te evenaren. Dit komt terug in de blues van “Since You’ve Been Gone”. Het “Celebration Song” stond later centraal bij het reunie concert. “Celebration Day” is daarvan het bijbehorende live dvd/cd. Na het powerrock nummer “Out On The Tiles” kan de plaat worden omgedraaid en horen we een andere kant van Led Zeppelin. De authentieke instrumenten worden gebruikt voor “Gallows Pole”. Waar de tradionele muziek wordt bewerkt met teksten van Plant. Dit concept wordt later nog eens herhaald in het nummer “Hats Off”. Page antwoorde met een prachtig popsong waar de akoestische gitaren weer wordt afgewisseld met electra. Met dit handmerk wordt “Tangerine” een heerlijk lay-back Zeppelin song.

Hoewel het derde album geen hits kent als “Whole Lotta Love” of het latere “Stairway” is dit album zeker een van de betere Zeppelin albums. Hier wordt de ommezwaai gemaakt naar het verbreden van de muziek en laat men de Rock smeden met de traditionele muziek. De bijbehorende bonus cd is zeker de moeite waard. Het is de meest waardevolle bonus cd van deze rerelease triology. Page is in de kasten en dozen gedoken om te zoeken wat bij de albums past. Hij vond voor dit album maar liefs negen extra nummers. Hiervan zijn er zeven outtakes maar het kent ook drie niet uit gebrachte nummers “Bathroom”, “Jenny Farm Blues” en “Key To The Highway”. Tevens is de hoes van het album in het klein voor de cd na gemaakt. De historische hoes met een draaischijf waardoor de gezichten in de hoes veranderen, was een legendarisch ontwerp.

Het is de derde album van de eerste serie van de re-releases van Led Zeppelin. De komende 3 albums, “IV”, “Houses of The Holy” en “Physical Graffity” zullen later dit jaar gaan verschijnen. Ook deze gaan gepaard met bonus materiaal en de super luxe edities van deze albums zijn door het boekwerk en de uitvoering meer dan de moeite waard! The story to be continued…..

Het album is verkrijgbaar in verschillende edities. Single editie – 1 cd Deluxe editie - 2cd’s Deluxe editie vinyl Super Deluxe Box Set – vinyl/ cd/ boek Digitaal