2014-11-19 07:00:00 • 5 min lezen

Led Zeppelin - IV

Led Zeppelin – IV Label: Atlantic / Warner Eindoordeel: 9

Afgelopen zomer verscheen de eerste reeks van de re releases van de albums van Led Zeppelin. Na de eerste drie albums, liggen inmiddels de twee opvolgende albums in de winkel. Het vierde album IV is een overgangsalbum voor Led Zeppelin. Met de rocksongs “Black Dog” en het legendarische “Rock and Roll” trekt de band nog even van leer. De ruwe versie op de bonus cd is dan ook lekker om even naar te luisteren. Puur, zonder mix, zoals het is bedoeld.

De uitdaging om naast de rock ook een nieuwe invalshoek te zoeken, werd op het album ” III” al geïntroduceerd. Met dit album gaat Jimmy Page op “The Battle of Evermore” op zoek naar andere snaar instrumenten. Mandoliene, akoestische gitaren en banjo’s worden uit de kast gehaald. Dit resulteerde in het wereld beroemde ‘Stairway To Heaven”, daar waar Robert Plant later over zei dat hij geen idee had waar het over ging. Doordat hij te stoned was heeft hij van de originele tekst een verhaal van gemaakt. Hoe dan ook, het blijft een prachtig nummer (dat inmiddels bijna dood gedraaid is). Daar waar velen de lp daarna weer in de kast zetten, is de b-side ook zeker de moeite waard. “Misty Mountain” worden de vocalen gedubt, waardoor de rocksound even een nieuwe klank krijgt. Plant zijn stem leent zich hier erg goed voor, waardoor het goed uitpakt. “Four Sticks” zegt het al, na de Moby Dick drumsolo, staat de drums van John Bonham in dit nummer centraal. De dreigende drums wordt nu gekleurd door het gitaarwerk van diverse snaarinstrumenten, een pompende bas en de zwevende stem van Plant. Het tegenovergestelde gebeurd op “Going to California”. Het is een lief liedje alleen op een akoestische gitaar en zang. Tot slot keert de band terug naar hun basis, de blues rock inclusief met mondharmonica van “When The Levee Breaks”.

Het album kent een super deluxe uitgaven waar een prachtig boekwerk bij zit