2015-02-22 07:00:00 • 6 min lezen

Led Zeppelin Physical Graffity

Led Zeppelin – Physical Graffity Label: Warner Eindoordeel: 8

Het is inmiddels 40 jaar geleden dat het zesde album van Led Zeppelin verscheen. Het was het eerste album dat uit kwam op hun befaamde Swan Song Label. Na hun glorie tijd van hits en stadion concerten, nam de band een jaar vrij. In dit jaar reorganiseerde men de zakelijke kant en nam men de tijd om dit album te schrijven. De blues en poprock werd gecombineerd met als gevolg dat klassieke songs waaronder “Kashmir” en “Custard Pie”. De buitenlandse invloeden van hun vorig album “Houses of The Holy” beviel goed. “Bron Y-Ayr Stomp is een prachtig uitgewerkt nummer waar Jimmy Page de akoestische gitaar laat klinken als een magische stick. Verscholen in een klein hutje in het bos, maakte Jimmy Page de basis voor dit nummer, “Down By The Seaside” en “The Rover”. Het titelnummer van het vorig album met de omstreden hoes, verschijnt op dit album. Ook kent dit album wederom een bijzondere hoes.

Van het huis van 96 east & 8th street te Manhatten werden de ramen uitgesneden, zodat er op de binnen hoes foto’s en teksten konden worden geplaatst die daardoor weer gezien kon worden in het geheel van dit pand. Tevens is het zelfde pand gebruikt voor de video van the Rolling Stones “Waiting On A Friend”. Het mooie is, dat de vormgeving is behouden met deze re release.

Iedere re release kent een extra cd met niet eerder uitgebrachte songs of demo’s. Dat geldt ook voor dit album waardoor je zelfs 3 cd in een koopt. Het toegevoegde schijfje brengt ruwe mixen van o.a. “Kashmir” en “Sick Again”. Onder de naam “Brandy & Coke” is de oude mix van het nummer “Trampled Under Foot” te vinden. De titel geeft al aan in welke sfeer dit is opgenomen. Met dit album zoekt Led Zeppelin weer de basis van hun bluesrock, waar men op de vorige albums van af week door veel oosterse invloeden toe te voegen. Dat is met “Physical Graffity” in balans gebleven, waardoor dit album een solide Led Zeppelin album is.