2015-08-03 07:00:00 • 6 min lezen

Led Zeppelin - Presence (re-release)

Led Zeppelin - Presence Label: Warner Eindoordeel: 8

Het is inmiddels alweer een poosje geleden dat de laatste heruitgave van de Led Zeppelin reeks uit kwam. Nu is het tijd om de laatste drie albums te lanceren. Met “Presence” uit 1976 keert de band terug naar hun blues rock sound. De band was in die tijd uitgegroeid tot een top act dat de Rolling Stones overtroefde. Gelijk kampte de band met tegenslagen waaronder een ernstig auto ongeluk van zanger Robert Plant. Tijdens deze revalidatie werd er gewerkt aan een nieuw album.

“Presence” kent voornamelijk uitgesponnen blues tracks waaronder “Archilles Last Stand” en ‘Nobody’s Fault but Mine”. De songs waren uitgewerkt met veel gitaarsoli, wat achteraf bij de fans met gemengde gevoelens werd ontvangen. Inmiddels had de band de fans getrakteerd op voortreffelijke albums als Physical Graffiti” met songs waaronder “Kashmir” en “Custard pie”. De diversiteit van de afgelopen albums vol progrock, blues, pop en oosterse invloeden werd op dit album allemaal te niet gedaan. “Hots On For Nowhere” kon nog tot de blues-pop worden gerekend. Toch werd “Presence” een succes in de verkoop, en zou het op langere termijn een album zijn dat de populariteit van Zeppelin terug zou doen lopen. Het album was minder toegankelijk dan zijn voorgangers.

Het album was vooral een album van gitarist Jimmy Page, die zijn blues op Rhodos liet spreken en later in zijn carrière meer van dit soort blues albums ging maken. Met deze heruitgave het niet eerder uitgebrachte nummer “10 Ribs & All” aan toegevoegd. Verder is de bonus cd gevuld met “Two Wons Are One” dat de ruwe versie en titel van “Archilles” is, en remixen van “Royal Orleans”, “For Your Life” en “Hots On For Nowhere”.