Nieuw album White Crow voor Ledfoot

Label : TBC Records

2020-01-25 07:00:00 • 3 min lezen

Blues / Rock
8,5

Ledfoot - White Crow

Zwarte lange jas, grijs/wit haar, zilverwerk om zijn nek. De 61-jarige Tim Scott McConnell die we ook als Ledfoot kennen is terug met zijn nieuwste album White Crow dat weer gekenmerkt wordt door zijn Gothic Blues.

Gothic Blues
McConnell komt meteen ter zake bij opener ‘Dead Man Can Do’; de Amerikaan met zijn donkere, diepe stem helemaal alleen met zijn twaalf-snarige gitaar. Met zijn speciaal geprepareerde gitaar weet hij een unieke sound te genereren dat erg krachtig klinkt. Zelf omschrijft hij zijn muziek als Gothic Blues maar ook we kunnen het ook best als Acoustic Blues betitelen. Als we denken dat zijn stem niet lager kan bewijst de Amerikaan met ‘This Wayward Son’, met daarin de tekstuele verwijzing naar de album titel, het tegendeel. Hij laat zijn gitaar als het ware “meezingen” waardoor het geheel een puur, wat rauw maar zeker meeslepend karakter krijgt. ‘Nobody’ heeft een wat hoger country gehalte terwijl hij met ‘When An Angel Falls’ een indringende Blues ballad neerzet.

Blues is de gemeenschappelijke deler
De Amerikaan loopt al enkele decennia mee in de muziekindustrie; of het nu met The Havalinas of The Rockats in de jaren ’80 is of vanwege zijn solo-werk. White Crow is overigens pas zijn vierde soloalbum want McConnell is altijd druk met projecten of met het schrijven van muziek voor andere artiesten. Meest in het oog springende nummers in dit kader zijn ‘Swear’ van Sheena Easton (1984) en Springsteen’s ‘High Hopes’. Zie hier ook de bandbreedte van zijn muzikaliteit. Dit album, dat een speelduur van een kleine 30 minuten aantikt is een heerlijk product met een overwegend donker randje. Met nummers die een titel hebben als ‘Where I Lost Hope’ is dat niet vreemd…. “The Blues” is de gemeenschappelijk deler voor wat betreft muziekstijl die als een rode draad door White Crow loopt. Nummers als ‘The Wrong Road’, Ain’t Yet Been’ en ‘Little Dog’ hebben die heerlijk vibe van de Delta Blues in zich. ‘You’ve Gone Astray’ is misschien wel de enige track waarbij het donkere randje ontbreekt en daar schuilt dan weer de kracht van McConnell in. De in een trailerpark geboren Amerikaan schreef en produceerde alles zelf en weet perfect hoe hij een album moet maken.

White Crow is met recht een bijzonder album; het is McConnell met zijn gitaar met hier en daar wat inzet van een Stomp-box om wat ritme toe te voegen. Desondanks verveelt het album geen moment en bieden de tien tracks afzonderlijk voldoende variatie om te blijven boeien. Veel luisterplezier.

Blues / Rock