Nieuw album van Lee Ann Womack vol met Country, Americana en Roots

2017-11-21 07:00:00 • 3 min lezen

Country / Folk / Pop / Soul
8

Lee Ann Womack - The Lonely, The Lonesome & The Gone

Ze maakt al een kleine 20 jaar platen. Sinds 1997, toen haar titelloze debuut uitkwam, heeft ze inmiddels al een aardige discografie opgebouwd en diverse muziekprijzen gewonnen waaronder ook de felbegeerde Grammy. Onlangs bracht ze haar nieuwste album uit dat als titel The Lonely, The Lonesome & The Gone heeft meegekregen. We maken ons dus op voor een nieuw album vol met Americana en Country maar ook American Rootsmusic.

Label : ATO / PIAS

De kunst om nuances aan te kunnen brengen..
De inmiddels 51-jarige Lee Ann heeft haar sporen verdient en heeft natuurlijk al een heel (muziek)leven achter zich. Dat vertaalt zich niet alleen in de teksten maar ook in de composities en in haar stemgeluid dat ook wat doorleefder klinkt van in het begin van haar carrière. De opening van het album geeft de richting aan met ‘All The Trouble’ dat naast tekstueel ook muzikaal goed in elkaar zit. Vervolgens is daar de innemende titelsong, die zweeft tussen singer/songwriting en country. De steelgitaar is aanwezig en is perfect in de song verwerkt zodat het juist geen tranentrekker wordt maar een gevoelig liefdesliedje. Juist de kunst om die nuancering aan te brengen maakt van Lee Ann een bijzonder artiest. Dat deze Texaanse inmiddels in staat is om diverse stijlen met elkaar te laten verbinden bewijst ze met het soms zwoele ‘He Called Me Baby’, waarbij ze ook wel richting soul beweegt. Ook waagt ze dit album aan een dover; Johnny Cash transformeerde ooit ‘Long Black Veil’ tot klassieke countryballad, maar ook de akoestische versie op deze plaat mag er zijn.

One song, twee artiesten en verschillende generaties
Lee Ann Womack schreef zelf aan veel van de nummers mee, evenals haar vaste gitaristen Adam Wright en Waylon Payne. ‘End Of The End Of The World’, een nummer dat we binnen de Amerikaanse rootsmuziek kunnen plaatsen, schreef Lee Ann helemaal alleen waarbij het zuidelijke accent boven komt drijven. Bij dit nummer krijgt je werkelijk het idee dat je een vijftig jaar terug in de tijd gaat. Zo blijft het album boeien waarbij we ook de al eerder genoemde gitaristen en andere muzikanten een eervolle vermelding verdienen, want zie zijn mede verantwoordelijk voor de hoge kwaliteit van dit album. Opvallend nummer is ‘Shine On Rainy Day’ (Brant Cobb & Andrew Combs)  dat ze samen met Brent Cobb schreef en dat ook op Cobb’s album uit 2016 te beluisteren valt. Hetzelfde nummer, uitgevoerd door twee verschillende artiesten uit verschillende generaties. Ondanks al het moois is Lee Ann op haar best op de nummers die ze met haar vaste songwriters en gitaristen Payne en Wright. Luister naar ‘Sunday’ en ‘Mama Lost Her Smile’ en je bent definitief om.

The Lonely, The Lonesome & The Gone is geen ingewikkeld album. Lee Ann Womack neemt je aan haar hand mee door een landschap dat een breed palet aan muzikale kleuren kent; Americana, Folk, Country en American Rootsmuziek en zelfs een uitstapje naar soul. Muzikaal is het een topalbum, mede door de inbreng van de doorgewinterde sessiemuzikanten en het mooie stemgeluid van Lee Ann. Voor de liefhebbers van dit genre een must, voor de “reguliere” muziekliefhebber een zeer aangename aanrader. Veel luisterplezier.

Country / Folk / Pop / Soul