Heerlijk "vintage" soualbum It Rains Love voor Lee Fields & The Expressions

Label : Big Crown Records

2019-04-08 07:00:00 • 3 min lezen

Soul
8

Lee Fields & The Expressions - It Rains Love

De inmiddels 67-jarige Lee Fields is met zijn Expressions terug. Na Special Night uit 2016 neemt de Amerikaanse soulzanger samen met zijn band ons nog een keer mee op een meer dan aangename reis naar “the Soul with the capital S”.

Soul uit de jaren ‘70
Soms zeggen albumcovers voldoende; kijk naar de cover van It Rains Love en laat je eerste indruk spreken; een wat groezelige vintage foto van een donkere Amerikaanse zanger in combinatie met deze titel kan eigenlijk niets anders betekenen dat soul. En laat dat nu juist datgene zijn wat we tijdens dit nieuwste album van de in South Carolina geboren Lee Fields te horen krijgen. In de jaren ’70 bouwt Fields een bescheiden carrière op maar met de intrede van de disco die veelal gebaseerd is op synthesizers besluit hij de muziek business de rug toe te keren. In de jaren ’90 keert hij terug en sindsdien heeft hij een meer dan respectabele discografie opgebouwd, solo maar ook zeker met The Expressions. Dit weekend was de release van het nieuwste album, It Rains Love, wederom met de medewerking van zijn band The Expressions.

Blazers, strijkers en achtergrondzangeressen
De tien nummers nemen ons weer mee naar de dagen dat de Soul met een hoofdletter S zegevierde. Little J.B. (James Brown) zoals Fields wel genoemd wordt is nog steeds gezegend met die diepe, maar evengoed heldere stem en wordt ook op dit album omgeven door blazers, achtergrondkoortjes en strijkers. Het album trapt af met de titelsong en meteen is het gevoel van die donkere “groove” terug; een soepel basloopje, wat toetsen en blazers erover en je bent terug in de tijd van Otis Redding, James Brown, Wilson Picket en andere (soul)helden. Het album klinkt misschien wat ongepolijst, alsof het in één take live op de plaat is gezet en het geheel niet tot in perfectie door de mix is gehaald. Mooi voorbeeld is ‘Blessed With The Best’ waar de snare drums misschien net iets te veel te boventoon voeren, maar een kniesoor die hierop let.

Variatie met funk
‘Wake Up’ vraagt om de volumeknop wat verder open te draaien terwijl het met melancholie doordrenkte ‘Will I Get Off Easy’ een blauwdruk is van een gevoelige soulballad. ‘Love Prisoner’ is met de soepele tempowisselingen één van de hoogtepunten maar ook hier zijn de blazers weer bepalend en laat Fields nog maar eens horen wat een geweldig bereik hij met zijn stem heeft. Verder zorgen het wat meer funky klinkende ‘A Promise Is A Promise’ (horen we daar een vleugje EW&F) en het met Reggae en Gospel-invloeden doorspekte ‘God Is Real’ voor de aangename variatie. Met de zwoele afsluiter ‘Love Is The Answer’ neemt Fields ons nog één keer mee naar die warme muzikale deken die hij om je schouders legt.

It Rains Love klinkt op Vinyl waarschijnlijk beter dan de digitale Cd-versie. De “vintage’ sound die Fields weet te creëren in dit digitale tijdperk verdient hier en daar een tikje van die naald die over het vinyl krast. Een absolute aanrader en met deze doorleefde soulplaat bewijst Lee Fields & The Expressions dat hij nog steeds een prachtplaat kan afleveren. Veel luisterplezier.

Lee Fields & The Expressions live:
25 april : Tivoli Vredenburg, Utrecht

Soul