2015-10-10 07:00:00 • 12 min lezen

Leeways - Tales Of A Madman

Leeways – Tales Of A Madman

Label: PIAS

Eindoordeel: 7,5/10

Grote dingen

Het Nederlandse gezelschap Leeways timmert stevig aan de weg in eigen land. De Grote Prijs hebben ze al op zak en ook op het Zwarte Cross Festival hebben ze mogen staan evenals in De Wereld Draait Door. Natuurlijk zijn dat lovenswaardige prestaties, maar de proof blijft natuurlijk in the pudding zitten en dus komen de mannen, de daad bij het woord voegend, nu ook met hun eerste volwaardige album op de proppen. ‘Tales Of A Madman’ heet het werk en het draagt die titel omdat elk liedje hier tekstueel gaat over….nu ja, u snapt ‘m al. Wie denkt dat het hier echter een zwaarmoedig en doorwrocht van depressie geworden werkstuk is geworden slaat de plank goed mis. Leeways is namelijk een echte feel good band en als zodanig zet ze haar muziek ook in. De eerste twee songs zijn onvervalste, up-temo reggae songs en vanaf nummer drie, ‘Crazy’, sluipen ook invloeden uit de dub en uit de rock de sound binnen (vergezeld van een fijne doedelzak). Voor een plaat die gaat over gekkigheid gaat klinkt het tot dusverre nog absoluut niet zo gek.

Sfeer en stijlen

De band houdt de sfeer er lekker in gedurende de rest van het album. Niet elke track is weliswaar even memorabel en zeker na het über-catchy ‘End Of The Weekend’ kakt het wel even in totdat een heerlijke mambo de song ‘Criminology’ tot een (weggedraaid) einde brengt en de zaak weer op de rails komt. In ‘Diamonds’ is het dan vervolgens weer een mengelmoes van stijlen die allemaal draaien om een stevige rock-riff en waaromheen muzikaal van alles gebeurt. Dat is wel heel knap aan dit gezelschap. Hoe men zich niet stoort aan muzikale grenzen en hoe men toch het album als geheel uitzonderlijk homogeen weet te laten klinken. Toch is de band op haar sterkst binnen de dub, de ska en de reggae zoals ook het swingende ‘King Of The Jungle’ laat horen. Deze song sluit weer erg goed aan bij het feestelijke openingskwartet van het album en laat het speelse gemak horen waarmee de mannen hun muziek de baas zijn en hoe men moeiteloos van stijl naar stijl vliegt. Mooiste nummer hier is de ballad ‘Never Gonna Be The Same’ waarbij ook de zang een tandje van de skat af doet en meteen aan impact wint.

Veelbelovend

“Veelbelovend” is zo’n term die te pas en te onpas door recensenten in hun tekst wordt verwerkt, maar na het luisteren van dit ‘Tales Of A Madman’ kan ik er domweg niet omheen ‘m te gebruiken. Diepe bewondering voor de muzikaliteit die de mannen op hun debuut ten toon spreiden en voor de lekkere groove die men het merendeel van de tracks weet mee te geven. Het enige punt van de kritiek hier geldt de zang die wat meer stijlvast is dan de muziek die ze ondersteunt waardoor bijna alles reggae klinkt terwijl het muzikaal regelmatig geen reggae is. Hier wat meer congruentie in brengen lijkt het devies voor de opvolger evenals sommige jams misschien iets langer laten duren. Dat zal de band op het podium ongetwijfeld wel doen en dat strekt tot aanbeveling om dit gezelschap vooral op de Nederlandse podia te gaan bewonderen. De zomer heeft dit landje dan wel verlaten, maar met de prettige muzikale gekkigheid van Leeways op de planken (en in je speakers) is het weer voorjaar eer je er erg in hebt.

Dynamic Range Value: DR8

Eindoordeel: 7,5/10