Legend of the Seagullmen – Legend of the Seagullmen

Label: Caroline

2018-02-10 07:00:00 • min lezen

Metal / Rock
7,5

De fans van de rockact Tool kijken al enige jaren hals rijkend uit naar het vervolg van hun recente album uit 2006. De geruchten zijn sterk dat er nieuw materiaal van deze Amerikaanse act komt. Een tour is er al gedaan en wat zien we nu? Een nieuw album van zanger Maynard Keenan met de superband A Perfect Circle komt over enkele maanden en drummer Danny Carey komt met een album en nieuwe superband Legend of the Seagullmen.

Een superband met Brent Hinds van Mastadon, Pete Griffin (Zappa plays Zappa) en regisseur Jimmy Hayward. Een verrassende act kunnen we wel stellen. Stevige psychelische rock dat tegen de metal aan schuurt. Met Mastadon en Tool elementen is het album zeker de moeite waard.
Het openingsnummer is een goed begin van het album. Stevig en aannemelijk wat de luisteraar van deze rock combinatie kan verwachten. Met “the Frogger” weet de band een compositie te brengen dat al meer spanning kent. Het heeft de Tool elementen met stopjes en andere beat en ritme partijen. Het verhaal rond “Shipwreck” past meer in de Mastadon sfeer. Stevig in de gitaren en vol power om daarna de anti-climax van “the Curse of the Red Tide” goed te introduceren.
het verhaal rondom het milieu en de wereld die ten ondergaat door eigen elementen brengt dat de rode das je tot een verstikking leidt.  Het titelstuk staat dan ook centraal voor de opleving van de aarde, “The Orca” die in de oceanen leeft en het leven van de diepte van de zee in The Ballad of the Deep Sea”. Mooie elementen om te verwerken in muziek en beeld. Hierdoor is het een uitdaging voor de regisseur om deze muziek in beelden weer terug te brengen.

Het album is al een goed begin om het Tool virus even te stillen, zeker nu er ook nog A Perfect Circle op komst is. Dan mag de cirkel wel rond zijn om Tool weer nieuw leven in te blazen.

Metal / Rock