Ijzersterk nieuw R&B en Soul album voor Leon Bridges

2018-06-04 07:00:00 • 3 min lezen

R&B / Soul
9

Leon Bridges - Good Thing

Leon Bridges is dé grote, rijzende ster binnen de Soul en R&B muziek. In 2015 was daar al het indrukwekkende debuutalbum Coming Home. Onlangs kwam zijn nieuwe album Good Thing uit waarbij de verwachtingen hooggespannen zijn.

Label : Columbia Records

Open-mic circuit
Het debuut van deze inmiddels 28-jarige Texaan was vooral een ode aan de oude Soul, R&B en gospel uit de jaren ’60 en ’70 waarin namen als Sam Cooke en Otis Redding natuurlijk tot de verbeelding spreken. Coming Home kreeg met deze “vintage”-sound wereldwijd lovende kritieken en Bridges ontving voor dit album zelfs een Grammy-nominatie. Enkele jaren daarvoor werd hij ontdekt in het Texaanse Open-mic circuit samen met White Denim wat hem een platencontract bij Columbia opleverde.

Credits aan Curtis Mayfield
Op dit nieuwe album laat hij het tijdsframe van zijn debuut los en laveert hij door de muzikale decennia. Bij een nummer als ‘If it Feels Good’ horen we een meer dan eigentijds dansbaar nummer, iets dat we ook bij ‘Forgive You’ constateren. Toch blijft er genoeg over om écht van te smullen; luister maar eens naar de opener ‘Bet Ain’t Worth The Hand’, een nummer dat we evengoed in de seventies kunnen plaatsen. Vanuit een wat sprookjesachtige intro, compleet met harp en strijkers, is het Bridges die met zijn falsetstem een geweldige ballad neerzet. Overigens worden er in het bijgevoegde boekje credits aan de overleden Curtis Mayfield vernoemd vanwege de (muzikale) overeenkomsten met zijn nummer ‘Makings Of You’. Wat ook meteen opvalt, is het rijke instrumentarium dat wordt gebruikt door de sessiemuzikanten; trompet, blazers, Glockenpsiel, strijkers enz.

Soms een autobiografisch tintje
Na de sfeervolle opener schakelt Bridges met ‘Bad, Bad News’ meteen door naar de volgende versnelling; Met dit heerlijk funky nummer (luister naar toetsen en blazers) weet hij een Jazzy-achtig nachtclubsfeertje neer te zetten. Overigens ontleent het album hier zijn titel aan. (“I made a good, good thing out of bad, bad news,”). Zo blijft het niveau van een ongekend niveau; het (semi)akoestische ‘Beyond’ is heerlijk dromerig, ‘Lions’ is boeiend vanwege de afwijkende ritmestructuren en ‘Mrs’ is een broeierige slowjam-ballad. Toch bewaart Leon Bridges wat mij betreft het hoogtepunt tot het laatst. Afsluiter ‘Georgia To Texas’ is een prachtige ballad met een autobiografische inslag (“I learned in school I didn’t measure up / I fell short of what true blackness was”) over hoe het was om als donkere jongen in armoede in Texas op te groeien. De compositie, het instrumentarium (oa. contrabas) en teksten in combinatie met de stem van Bridges maken dit tot een fantastisch nummer.

Leon Bridges overtuigt, zo veel wordt wel duidelijk na het beluisteren van dit album en eigenlijk wordt aan alle verwachtingen voldaan. Het album voelt als een warme deken en de tien nummers kennen een wat grotere variatie dan het debuut. Groot compliment voor de muzikanten want het geheel klinkt erg verfijnd en feitelijk is Good Thing een tijdreis vanuit het verleden, via het heden naar de toekomst. In het bijgevoegde boekje zijn alle teksten plus aanvullende informatie terug te lezen. Veel luisterplezier.

Leon Bridges live:
29-30 juni : Down The Rabbit Hole Festival
14 juli : North Sea Jazz Festival