2015-09-27 07:00:00 • 12 min lezen

Leona Lewis - I Am

Label : Island Eindoordeel : 7,5

Leona Lewis verwierf bekendheid door de derde versie van Britse X-factor te winnen. Omringd door een scala van grote namen werden een drietal albums uitgebracht. Na de breuk met haar mentor Simon Cowell en een start bij een nieuwe platenmaatschappij is daar nu ‘I Am’.

X-Factor Bij haar nieuwe label ‘Island’ kan ze naar eigen zeggen haar ei kwijt en wil ze een nieuwe start maken. Behoudens de wereldwijde hitsingle ‘Bleeding Love’ uit 2008 is het vooral Groot Brittannië dat deze zangeres nog steeds op handen draagt. Toch kent I Am nog niet het succes dat vooraf misschien verwacht werd. In Engeland dacht men een “andere” Leona te gaan horen. De realiteit is echter minder spannend. Dat Leona Lewis over een geweldige stem beschikt is iedereen het wel eens maar de kunst is om nummers te schrijven die anders klinken dan dertien in een dozijn; onderscheidend te zijn.

De vergelijking met Beyoncé en Rihanna is logisch De eerste drie nummers van I Am zijn prima en dit drieluik geeft aan wat we op de rest van het nieuwe album kunnen en vooral mogen verwachten. Opener ‘Thunder’ is zelfs meer dan prima; een lekker krachtig midtempo nummer met een mooie pianomelodie als basis. Vocaal hoor je meteen dat het nog steeds in orde is. Op ‘Fire Under My Feet’ voert ze het tempo nog wat verder op. Vervolgens maken we met ‘You Knew Me When’ hernieuwd kennis met de gevoelige Leona Lewis; een krachtige klassieke ballad waar deze dertigjarige Britse zangeres laat horen waartoe ze in staat is. Titelsong ‘I Am’ is de terechte titelsong en hier komt wel alles samen. Daarmee is waarschijnlijk ook de kern van dit album I Am blootgelegd; het zijn allemaal prima songs, vaak dansbaar en door Leona Lewis met veel gevoel gezongen zonder dat daar waarschijnlijk een nummer 1-hitnotering tussen zit. En juist daar grossieren namens als Beyoncé, Shakira en Rihanna juist wel in.

Mooie gevoelige ballads Toch weet Leona Lewis zich op I Am goed te handhaven. Nummers als ‘Ladders’, ‘The Essence Of Me’ en ‘I Got You’ zijn lekker uptempo, zitten muzikaal prima in elkaar maar hebben waarschijnlijk niet de gewenste hitpotentie.  Daarentegen ís de emotioneel geladen ballad ‘The Best And The Worst’ absoluut de moete waard. Ook een nummer als ‘Thank You’ is van een meer dan gemiddelde kwaliteit; eerst zingt Leona a capella maar gaandeweg wordt het nummer krachtig opgebouwd om tot misschien wel één van de beste nummers van het album uit te groeien. Het album I Am is er naast de reguliere uitvoering ook in een deluxe-versie met daarop nog enkele akoestische versies van o.a. ‘I AM’ en ‘Thunder’.

Eindoordeel I Am moet de wereld de nieuwe Leona Lewis laten zien. Een album waarop deze Britse zangeres wederom aantoont over een geweldige stem te beschikken en zowel het uptempo werk aan kan en uiteraard ook de gevoelige nummers als geen ander geloofwaardig kan laten klinken. Een prima album zonder dat er waarschijnlijk dat ene succesnummer opstaat waar heel Engeland en Leona Lewis zelf naar hunkert. Veel luisterplezier.