2016-11-05 07:00:00 • 8 min lezen

Leonard Cohen - You Want It Darker

Leonard Cohen – You Want It Darker Label: Sony Eindoordeel: 8,5

Het is een vreemd jaar geweest. Met voorspellingen op eigen album om het leven daar te laten en vooraankondigingen hierover, met “You Want It Darker” kun je het ook donkerder krijgen. Wellicht is dat de boodschap dat Cohen met dit album wil geven. De inmiddels 82 jarige Cohen kijkt met dit album terug op zijn leven, zijn geliefde, zijn geheim, zijn ouderdom. Cohen zijn herkenbaar stemgeluid is tegenwoordig laag en diep donker gekleurd. Prachtig, maar zingen is inmiddels veranderd in een spoken word met hier en daar een zanglijn. Met de creativiteit van Cohen is niets mis en de songs zijn weer allen prachtig qua lyrics. Het is dan ook niet vreemd dat hij als een groot schrijver van de poezie wordt gezien. Met Bob Dylan is hij al enige jaren aan het front van de popmuziek bezig. Met het titelnummer laat Cohen weten dat hij er klaar voor is.. “Hier Ben Ik (Hineni), Ik Ben er klaar voor Heer (I’m Ready My Lord”. Het zijn uitingen die Bowie, Notorious BIG of Prince gaven als een vooraankondiging op de dood. Cohen is inmiddels een oude man die weet dat de dood op de stoep staat maar is dat nog niet! En dat heeft hij in zijn songs al diverse malen gedaan. Met “On The Level” and turn my back on the Devil and my angel too. Kortom het maakt me niet meer uit hoe en wat. Enig onverschilligheid en geagiteerd kijkt hij op het idee wat het einde moet betekenen. Er zijn vele mensen die er op zitten wachten en dat is Cohen niet echt van plan. Toch wordt zijn christendom een thema in “It Seemed The Better Way”. Met de drama in de viool wordt het verraad daar gelaten. Of “The Table” waar hij niet meer aan mee doet en dat hij geen rol meer speelt. Vanuit een liefdevol album kan het ook een erg spiritueel album zijn en uiteindelijk komen we dan bij het “Traveling Light” uit. Samen met Patrick Leonard (Elton John, Ilse de Lange, Madonna eva) maakt Cohen zijn derde album. Het is een prachtig album geworden, vol muzikale poezie.