NJ123 is een plaat van Leonie Meijer persoonlijk

2017-12-01 07:00:00 • 4 min lezen

Singer-songwriter
8

Leonie Meijer komt nu echt los met nieuw album NJ123

Singer-songwriter Leonie Meijer heeft een start in 2011 met de Voice of Holland en een debuutalbum ´Los´. Zes jaar later komt ze echt los met haar nieuwe album ´NJ123`.

Singer-songwriter Leonie Meijer (32) heeft een start in 2011 met de Voice of Holland, de talentenjacht die veel bezoekers trekt, maar ook veel van de artiesten verwacht. Het succes voor de startende muzikant zit hem in de grote publiekelijke belangstelling: kijkcijfers, en de enorme support die je krijgt. In de finale mag Leonie haar eigen geschreven nummer opnemen ‘Lost in Yesterday’, dat zelfs de Top 40 behaalt. Vervolgens verschijnt het Nederlandstalige debuutalbum ‘Los”. Leonie zit in de race, en straalt als duizenden sterren.

Er gebeurt heel wat in de zes jaar die volgen. Totdat in 2017 het Engelstalige album NJ123 uitkomt. Ook op dit album staan zelfgeschreven nummers, met een enkele uitzondering zoals het nummer Vincent van Don McLean. Haar teksten maken naar mijn idee een worsteling openbaar. Het gevecht, niet te willen en kunnen voldoen aan de eis van een gevestigd label. Die alsmaar van je vraagt hits te scoren, en je jarenlang in een keurslijf perst, zolang het maar commercieel succesvol is. Er ontstaat een strijd tussen loyaliteit en zelfontplooiing. Dit resulteert in nummers als ‘Life Goes On’, Ï Give Up”, en ‘Freedom’. Niet alleen de teksten tonen een eigen koers, ook met haar stem onderscheidt zij zich van zangeressen die wel aan de commercie onderworpen blijven. En je weet hoe een prachtige resultaten het kan opleveren als mensen dichtbij zichzelf blijven, zoals het niet-commerciële voorbeeld van Vincent van Gogh.

Leonie heeft voor het album NJ123 in eigen beheer uitgebracht, en uitstapjes gemaakt naar het buitenland om haar horizon te verbreden. Ze ging naar New Jersey en nam daar regelmatig buslijn 123 naar een studio in Manhattan. Dit verklaart de titel van het album. Co-producer Ton Snijders en arrangeur Sebastiaan Koolhoven vergezellen haar in juni 2017 naar Praag om enkele tracks op te nemen met het ‘The City of Praque Philharmonic Orchestra’. Prachtige arrangementen zijn het gevolg.

NJ123 is een plaat van Leonie Meijer persoonlijk, en vormt een inspiratiebron voor haar theatertour ‘HIER”, waarmee zij dit jaar in de theaters te zien en te horen is. Ze weet haar eigen gevoel over te brengen, en zich los te maken van de mainstream. Met dit album toont ze vertrouwen te hebben in haar eigen creativiteit, en eerlijks gezegd: dit is terecht.

Singer-songwriter