2014-02-17 07:00:00 • 12 min lezen

Les Claypool Duo de Tang - Four Foot Shack

Les Claypool Duo De Tang – Four Foot Shack Label: Bertus Eindoordeel: 7,5

Les Claypool staat synoniem aan Primus. De bassist die met zijn stijl een van de meest herkenbare baspartijen in de alternatiever rock levert. Hij is voor velen een grote inspiratiebron als het gaat om bassen. Primus is een band die half jaren 80 doorbrak. “Tommy The Cat” werd een mini hit, maar de band ontwikkelde zich meer als een album act dat het vooral om zijn live reputatie moest hebben.

Inmiddels heeft de band 13 albums afgeleverd en inmiddels zijn ze toe aan de 5de drummer. Les Claypool werd gevraagd om een solo project te doen voor een bluegrass festival. Met deze uitnodiging op zak ging hij op zoek naar zijn maatje Bryan Kehoe. Bij het kampvuur werden de oude nummers gespeeld die men uit hun jeugd kende. Dit smaakte naar meer, waarop een campertrip volgde. Hier en daar werden de Primus nummers omgezet in country pop songs en werd de drummer vervangen door de drumcomputer. “My vacationband” zoals Les Claypool het noemt. Juist het plezier van muziek maken werd de stap om naar de studio te gaan en deze sfeer vast te leggen. Een bas, gitaar, tamboerijn en drumcomputer was voldoende. Verder veel lol . Dit is wel op de cd te horen. Zeker mogen de prachtige baslijnen niet ontbreken zoals op het Boonville Stomp. De Pipeline wordt geïntroduceerd met een Seattle joke. Dit geeft meer de sfeer van de opnamen weer. Ook de variaties van de stemmetjes die men op zet tijdens de nummers.

Nee, het is niet de bedoeling om de cd serieus te nemen aldus de heren. Maar de nummers zitten toch wel weer geniaal in elkaar. Het “Staying Alive” van de Bee Gees kent hier een country versie dat ver van het origineel ligt. Dit geldt ook voor “Man In The Box” van Alice in Chains waar het nummer “Rawhide” dichter in de buurt komt. Ook moeten de Primus nummers “Wyona’s Big Brown Beaver” en “Jerry Was a Race Car Driver” er aan geloven. Het is dus zeker geen Primus album, maar zeker zo vermakelijk.