2016-02-02 07:00:00 • 12 min lezen

Lesley Pike - November

Label : Tensal / Bertus Eindoordeel 7,5

Het vierde album van Lesley Pike met de titel November is in Canada en de VS al enkele maanden uit. Deze week was de Europese release. Kenners zijn het erover eens, deze Canadese gaat met dit album Europa veroveren.

Drie jaar en drie producers waren nodig De blonde Canadese Lesley Pike verhuisde jaren geleden al naar Toronto om haar muziekcarrière meer kans te geven. Inmiddels heeft ze al een drietal albums afgeleverd, werkte o.a. samen met Jason Mraz en anderen en was al regelmatig bij Tv-stations te gast. Het laatste album Tug Of War was letterlijk een “oorlog”; er waren drie verschillende producers voor nodig en de totstandkoming nam ongeveer drie jaar in beslag. Het maken van November ging voorspoediger; de spreekwoordelijke “klik” met producer James Bryan was aanwezig en ze schreven zelfs twee nummers samen. De voortekenen zijn dus positief.

Vergelijking met een jonge Ilse de Lange De inmiddels uitgebrachte single ‘White Lies’ heeft alle ingrediënten in zich om een hit te worden; lekker vrolijk, lichtvoetig en een catchy refrein dat niet meer uit je geheugen te wissen is. Wat we op November voorgeschoteld krijgen is een subtiele mix van pop, folk en een vleugje country. Dat je regelmatig het gevoel hebt overeenkomsten te horen met een jonge Ilse de Lange of Amy McDonald is niet vreemd. Bij een nummer als ‘The Ground Below’ is dat vleugje country goed herkenbaar terwijl in albumopener 'My Own' duidelijk de countryrock elementen aanwezig zijn. De associatie met andere artiesten is misschien wel de achilleshiel van dit album; heeft het wel genoeg eigen identiteit ondanks dat Lesley zo’n beetje zelf alles schrijft?

Dat Lesley Pike over een geweldige stem beschikt is duidelijk Titelsong ‘November’ is een gevoelige piano-ballad met hier en daar subtiel gitaarspel en hier toont Lesley nog eens haar (zang)kwaliteiten want daarover zal iedereen het eens zijn; Lesley Pike heeft een geweldige stem met een helder, warm geluid. Ook ‘Everytime Time We Say Goodbye’ is een wat rustiger nummer; een duet met Ryan Kelly die we op zijn beurt weer kennen van het Canadese duo Byrne & Kelly. ‘Brooklyn’ begint akoestisch met alleen de stem van Lesley Pike ondersteund door een gitaar. Gaandeweg ontpopt zich deze emotionele ballad tot muzikaal gezien waarschijnlijk één van de betere nummer van dit album. Het beste bewaart Lesley echter tot het laatst. Afsluiter ‘In Another Life’, een mooi gitaarpop-nummer, is voorzien van diverse laagjes waardoor het nummers spannend blijft en het stemgeluid heeft nu weer raakvlakken met dat van Sharleen Spiteri van Texas.

Eindoordeel Het album klinkt fris en lichtvoetig en bestaat eigenlijk uit diverse muziekstijlen die Lesley Pike met elkaar verweeft en dat verdient een compliment! Verwacht op November geen diepgravende teksten, zware stukken of levenslessen. Het album luistert lekker weg en alle nummers zijn geschikt om airtime op de diverse radiostations te krijgen en een nummer als ‘White Lies’ kan zomaar een hit worden. Kortom, die gewenste doorbraak ligt op de loer. Dat het album slechts acht nummers en een speeltijd van een klein half uurtje kent is wel een minpuntje. Veel luisterplezier.