2015-01-22 07:00:00 • 9 min lezen

Level 10 - Chapter One

Level 10 – Chapter One

Label: Frontiers

Eindoordeel: 6,5/10

Druk baasje

Die Russell Allen is er maar druk mee nu zijn bandje Symphony X er de tijd voor neemt om aan een opvolger van het album Iconoclast te werken. Zo is hij te horen in Adrenaline Mob, zijn samenwerking met Jorn Lande en nu dan weer in dit Level 10 dat met ‘Chapter One’ haar debuut aflevert. In hoofdzaak is dit een samenwerking met bassist Mat Sinner (Primal Fear) waarbij een handvol andere talenten uit de hedendaagse metal (waarvan er drie ook in Primal Fear spelen of speelden) ook wat hand- en spandiensten verlenen. De mix die de band hier voorschotelt is een typische cocktail van stevige, melodische rock met een beetje Dio, Masterplan en Primal Fear invloeden. Ook is hier en daar een vleugje AOR te bespeuren.

De waarden

Een betere producer had wonderen kunnen doen met een album als dit, maar helaas is één en ander nogal vlak gemixt waardoor de power die de songs wel degelijk kennen niet helemaal lekker uit de verf komt. Ook tekstueel gezien komen alle cliché’s van het genre voorbij (je waant je wat dat aangaat moeiteloos op het laatste Symphony X album; luister maar eens naar de lyrics van ‘Demonised’) waardoor het wat lastig wordt om een meer persoonlijke connectie met de woorden te vinden. Wat ook over de gehele linie mist zijn sterke refreinen. Don’t get me wrong, het luistert allemaal best lekker weg, maar echt hangen blijft het niet en een song als ‘Last Man Of Earth’ heb je Foreigner al eens beter horen doen zeg maar.

Opmars

Onanks voorgaande kritieken hebben de mannen een alleraardigst album afgeleverd waarbij ‘Soul Of A Warrior’ en opener ‘Cry No More’ de echte kersen op de taart zijn. De rest is best o.k., maar het lijkt me sterk dat dit album na een paar maanden nog veel voorbij zal komen in je CD-speler. Daarvoor mist het gewoon net te veel smoel en originaliteit en zijn er binnen dit genre gewoon kwalitatief veel betere platen te verkrijgen. Voor Russell Allen is de opmars naar het tweede album van Adrenaline Mob alweer begonnen en ook Symphony X schijnt dit jaar uit de studio te komen, dus laten we er stilzwijgend vanuit gaan dat dit ‘Chapter One’ meteen het laatste hoofdstuk uit het boek van Level 10 zal zijn.

Eindoordeel: 6,5/10