Singer-songwriter
8

Lewis Watson - Midnight

Lewis Watson begon zijn muzikale carrière door akoestische covers online met de wereld te delen. Deze week komt zijn tweede volwaardige album getiteld Midnight uit.

Label : Cooking Vinyl

HolyLoowis, zijn online platform
Hij heeft zijn eigen YouTube-kanaal, getiteld HolyLoowis, en post zijn covers online. Zo begint zijn carrière en muzikale reis. Het gitaarspelen is iets wat hij zich eigen heeft gemaakt; geen afgerond conservatorium of iets dergelijks, gewoon doen, kijken, oefenen en nog meer oefenen. Na een jaartje of drie video’s plaatsen op het World Wide Web brengt hij zijn eerste EP uit in 2012, getiteld It’s Got Four Sad Song On It BTW. Hij wort opgemerkt, tekent bij Warner Music en in 2014 komt zijn eerste album uit, getiteld The Morning. Het album heeft een akoestisch karakter en wordt overal goed ontvangen en Watson deelt vervolgens podia met grote namen.

Een constant hoog niveau
De nummers op Midnight zijn al in 2015 geschreven. In een tijdsbestek van twee weken plaatste hij met de band het fundament voor dit album. Daarna volgde het proces van nummers schrappen, mixen, artwork en schaven. Resultaat is een plaat met een groter pop-gehalte en een breder muzikaal spectrum. Opener ‘Maybe We’re Home’ is hier meteen een mooi voorbeeld van. Een lekker uptempo nummer met de nodige bruggetjes waarbij drums en gitaar op de voorgrond mogen treden. ‘Little Light’ gaat nog een stapje verder en blijkt uit te groeien tot een opwindend popnummer. Bekijk overigens even de bijbehorende clip want die is in 360 graden opgenomen. Overigens heeft Lewis zich laten inspireren door aansprekende namen als Bon Iver en Coldplay. Lewis blijkt gaandeweg dit hoge niveau vast te kunnen houden want met ‘Deep The Water’ doet hij er nog een schepje bovenop.

Duet met Luce Rose
Na die zeer sterke opening van Midnight is bij ‘La Song’ het eerste moment van bezinning merkbaar en bij ‘When the Water Meets The Mountains’ pakt hij terug naar de folk met een leuke tekstuele zinspeling op Springsteen’s ‘Dancing In The Dark ‘. Een blauwdruk van een singer/songwriter song vinden we terug in het akoestische ‘Hello Hello’; akoestische gitaar, wat drums, strijkers en gedragen door die innemende stem van Watson. Met het ontroerende ‘Run’ gaat Watson echt terug naar de basis. Hier horen we alleen zijn stem en zijn akoestisch akoestische gitaar. Op het einde heeft Watson toch nog een verrassing in petto. Het kostte blijkbaar de nodige moeite maar op de gitaarballad ‘Slumber’ horen we Watson een duet aangaan met Lucy Rose, een zangeres die hij al langer bewonderde en waarvan hij het stemgeluid als “unreal” bestempeld.

Lewis Watson is ambitieus en jaagt zijn dromen na, zo blijkt wel uit dit nieuwe album Midnight. Het is een combinatie van singer/songwriter, pop en folk en dat allemaal in een smaakvolle uitvoering. Gewoon lekker toegankelijk, wars van franje maar wél muzikaal. Dat Watson zijn eigen weg uitstippelt blijkt ook wel dat Midnight niet door een groot label wordt uitgebracht maar op het onafhankelijke label Cooking Vinyl. Na The Morning is er nu Midnight …… gokje voor de titel van het volgende album? Afternoon? Veel luisterplezier.

Lewis Watson live:
12 april : Bitterzoet, Amsterdam
13 april : Rotown, Rotterdam