2020-07-20 07:00:00 • 3 min lezen

Singer-songwriter / Soul
9

Lianna La Havas - Lianna La Havas

Lianna La Havas is terug naar een afwezigheid van vijf jaar! Dit nieuwe titelloze album, haar derde, weerspiegelt beter dan ooit haar persoonlijke verhaal zoals ze onlangs in een interview aangaf.

Persoonlijk
Met Lianne La Havas weet je dat je geen dampende floorfillers gaat verwachten. De voormalige protegé van Prince (we horen Lianne op Art Official Age uit 2014) staat bekend om haar ingetogen singer/songwriter-liedjes waar de Soul vorm krijgt door haar prachtige stem en de wat jazzy klinkende gitaar. Daar waar de vorige twee albums (Is Your Love Big Enough en Blood) titels meekregen is dit derde album titelloos omdat het volgens Lianne het meest persoonlijke verhaal vertelt en het nu tijd is om een album gewoon Lianna La Havas te noemen. Dat persoonlijke horen we in de teksten en voelen we in de nummers terug want de uiteindelijk gevonden liefde wordt op dit album verder uitgebouwd maar kent geen happy end.

Ontluikende liefde
Het mooie van de muziek van Lianna La Havas is dat het over een soort van puurheid beschikt; het klinkt niet overgeproduced maar veel meer oprecht. Wat dat betreft worden we met de albumopener ‘Bittersweet’ wel wat op het verkeerde been gezet want deze single valt toch wel een beetje in de categorie “silky-soul”. Evengoed maken we weer kennis met die fabelachtige stem die een haast onuitputbaar bereikbaar lijkt te hebben. Vervolgens pakt ze terug naar die wat intieme, jazzy stijl en krijgen we enkele nummers die betrekking hebben op die oorspronkelijk ontluikende Liefde. ‘Read My Mind’ (“Oh, no, you're everywhere that I go / In my head again, oh, stuck in my head again”) is mooi maar ‘Green Papaya’ is werkelijk prachtig; de innemende stem en de gitaar dansen als het ware subtiel om elkaar. Met een wat funky gitaar op de achtergrond slaat bij het midtempo ‘Can’t Fight’ de twijfel alweer toe en bij ‘Paper Thin’ horen we vertwijfeling in de stem. Het is absoluut één van de hoogtepunten van dit album.

Soul met een “Capital S”
Halverwege het album is daar ineens ‘Out Of Your Mind’, een minuut durende interlude dat voor een soort van breekpunt op het album zorgt. Vervolgens is daar haar interpretatie van Radiohead’s ‘Weird Fishes’, ook één van de betere tracks op dit album. We horen wat meer drumwerk en percussie en halverwege een heuse “break” met als eindresultaat dat dit misschien wel het spannendste en meest poppy nummer op het album is. Overigens schreef ze ook op dit album veel materiaal samen met Aqualung met wie ze al eerder samen werkte. Bij het soulvolle en midtempo ‘Please Don’t Make Me Cry’ is er alom twijfel of de liefde zal standhouden en bij het zeer gevarieerde ‘Seven Times’ heeft ze haar conclusie getrokken (“You didn’t pay your rent, so I guess you’ll be leaving”). Tegen het einde is daar het prachtig ingetogen ‘Courage’, een nummer dat door haar stem gedragen wordt en waarbij ze wordt begeleid op een enkele gitaar. Met afsluiter ‘Sour Flower’, het verwerkingsnummer van die verloren liefde, bewijst Lianna La Havas nog maar eens over wat een bijzonder talent én stem ze beschikt. Ruim zes minuten puur (soul)genot

Als Lianna La Havas al geen gevestigde naam was, dan wordt ze dat vast met dit derde album. Omringd door een aantal fantastische muzikanten zoals Sam Crowe (keys), drummer Mark Guiliana en anderen is dit een album geworden van erg hoog niveau. Een soulplaat die in ieder muziekkast hoort te staan en laten we hopen dat het niet weer vijf jaar duurt voordat Lianna inspiratie heeft gevonden voor een nieuw album. Veel luisterplezier.

Singer-songwriter / Soul