2015-06-07 07:00:00 • 5 min lezen

Liesbeth List - Echo

Liesbeth List – Echo Label: PIAS Eindoordeel: 8

Liesbeth List is onlosmakelijk verbonden aan Ramses Shaffy. Het heeft even moeten duren voordat er een album op de markt is van Shaffy songs gezongen door List. Nu is er “Echo”, een album met mooie liedjes van de meester van het Nederlands lied in de jaren 60 tot 2000.

Als openingssong is er gekozen voor “Ik Denk Over Je Na, Amsterdam”. De stad dat Shaffy ademde, de stad waar alles gebeurde en waar hun leven tot bloei is gekomen. Het jazzy “5 uur” vertolkt List op een wijze van Shaffy. Waarna ze haar eigen weg gaan met “Duet”. Hiervoor kiest ze haar huidige rechterhand Frank Boeijen om dit nummer het duet te geven. Het duo zorgt dat het duet een vervolg krijgt met het nummer mooie “We Verschillen Niet”. Maar Liesbeth laat de keerzijde van Ramses niet links liggen. Het gevecht met de drank en de gevolgen hiervan speelden parten in het leven van Ramses, al heeft hij hierover een prachtig nummer over geschreven. “Ik Drink” wordt op dit album prachtig door List ingezongen. Vol meeleven en mededogen dat terug te horen is in dit nummer. Het mooiste en emotionele nummer van dit album. Niet dat liedjes als “Soms”, “Eiland van Weleer” of “Samen” minder zijn, maar anders ingezongen. Er is gekozen voor songs die niet het “hitsucces” van Shaffy weer te geven, maar “’t Is Stil In Amsterdam” mag nu niet ontbreken. Tot slot wordt er een compilatie van Shaffy op de plaat gezet. Onder de titel “Echo” geeft hij een klein overzicht van de bekende songs die alleen hij kan zingen zoals ze gezongen dient te worden.

Het is een mooi eerbetoon aan de Meester, door de metgezel van de Meester, die exact weet hoe een eerbetoon aan deze man ingekleurd moet worden.