2019-03-14 07:00:00 • 2 min lezen

Alternative / Electronic / Instrumentaal
7

Light Conductor - Sequence One

Met minimalistische soundscapes brengt het nieuwe project Light Conductor hun debuutalbum. Light Conductor is een samenwerking van Jace Lasek (The Besnard Lakes) en Stephen Ramsay (Young Galaxy).

Drone-achtige uitgesponnen soundscapes
Op dit debuutalbum Sequence One staan vijf nummers die we kunnen karakteriseren als Ambient-synth en die weids worden uitgesponnen. Zo kent de opener ‘A Bright Resemblance’ een speeltijd van maar liefst elf minuten. Laagje voor laagje worden als het ware de synths opgebouwd waarbij een drone-achtige repeterende toon de basis vormt. Minimalistisch maar evengoed boeiend, effectief én met een naadloze overgang naar ‘Chapel Of The Snows’. Hier voegt het duo de nodige effecten en samples toe waardoor het geheel een wat dreigender karakter krijgt. Het duo houdt overigens redelijk vast aan het concept en de contouren waar we bij de opener kennis mee hebben gemaakt. Het 10 minuten durende ‘Far From The Warming Sun’ heeft ook weer die minimalistische, monotone basis dat als een soort ontwaking moet fungeren voor de variaties die het duo hier en daar aanbrengt. ‘When The Robot Hits The Water’ is de kortste track en zorgt voor een soort van natuurlijke opmaat en overgang naar de afsluiter en titelsong ‘Light Conductor’. Als een soort van Space Odyssey wordt dit nummer opgebouwd tot een waar hoogtepunt. Vervormde gitaren en stemmen ondersteund door een zware bas zorgen er voor dat dat de ruimteshuttle Light Conductor Sequence One als het ware veilig landt op moeder aarde.

Het album luistert als één adem weg, mede ingegeven door het feit dat de vijf tracks naadloos in elkaar overlopen. Het geheel is een Ambient-achtige synthsound met een wat loom karakter. Voor liefhebbers van instrumentale synthesizer muziek met een wat minimalistisch karakter. Veel luisterplezier.