2014-05-20 07:00:00 • 11 min lezen

Lilly Allen - Sheezus

Label : Parlophone / Warner Eindoordeel : 8

Vijf jaar na het succesvolle album It’s Not Me, It’s You is Lilly Allen daar nu met een nieuw album. De spitsvondige Britse die haar hart niet onder stoelen of banken steekt met pittige uitspraken en teksten gaat wederom een gooi doen naar de top van de internationale hitlijsten.

Een adempauze van vijf jaar Dat Miss Lilly Allen uit Engeland komt en dan ook nog eens uit Londen is niet toevallig. Ze heeft dat heerlijke Britse accent dat in een ver muziekleven nog wel eens te beluisteren was bij de dames van de Spice Girls. Na in 2006 doorgebroken te zijn met de single ‘Smile’, scoorde ze in 2009 de hit ‘Fuck You’ die de nummer 3 positie in onze vaderlandse hitlijst bereikte en die door velen hartstochtelijk werd meegezongen. Na een adempauze van vijf jaar waarin Lilly een roerige periode in haar privéleven doormaakte, moeder van twee kinderen werd en veel tijd in haar gezin stak is ze nu terug met het album Sheezus.

Samenwerking met een nieuwe producer De kenners zijn overtuigd dat de titel Sheezus een knipoog is naar Kanye West’s Yeezus maar daar heeft La Allen zich nog niet over uitgelaten. Misschien iets volwassener en iets minder schoppend tegen alles wat gevestigd is weet ze een alleraardigst album neer te zetten. Met de hulp van producer Greg Kurstin (oa. Pink, Katy Perry, Ellie Goulding) maken we kennis met een iets andere Lilly Allen. Nog steeds dezelfde stijl, maar dan iets volwassener. Op de single ‘L8 CMMR’, die het album vooruitsnelde, maakt ze duidelijk dat haar man ook háár man is en dat elke andere vrouw uit de buurt moet blijven. En dat op een lekkere, speelse wijze op een zeer catchy melodie.

Toch nog een cover Het album kenmerkt zich door de variatie en diverse muzikale invloeden, alhoewel we alles wel onder de gemeenschappelijke noemer Dance kunnen scharen. Titelnummer ‘Sheezus’ en ‘Url Badman’zijn voorzien van een R&B-randje en single ‘L8 CMMR’ en ‘Air Balloon zijn lekker vlot en catchy nummers. Bij ‘Take My Place’ laat La Allen horen een nummer echt op te kunnen bouwen om er  uiteindelijk een krachtig popnummer van te maken. Vrolijk, uptempo en met een knipoog naar de country is ‘As Long As I Got You’ en bij ‘Life For Me’ zijn daarentegen de zonnige reggaeklanken weer herkenbaar. Zo blijft het album wel boeiend, mede door de soms nog steeds scherpe teksten en de aangename stem van La Allen met dat toch wel sympathieke Britse accent. Via een ietwat overbodige interlude wordt het album afgesloten met een smaakvolle ingetogen coverversie van ‘Somewhere Only We Know’ (Keane).

Eindoordeel Bij de titelsong ‘Sheezus’ verhaalt Lilly Allen min of meer over deze terugkeer in de muziekwereld waar nu namen als Katy Perry, Beyonce en Lady Gaga de boventoon voeren. Op de titelhoes wordt ze zittend afgebeeld op een trap met de latijnse spreuk “Divide Et Impera”, hetgeen “verdeel en heers” betekent. Wellicht dat dit album een verkapte boodschap is aan de inmiddels gevestigde orde van sterren. Na een adempauze van vijf jaar is dit album voor Lilly Allen een prima manier om haar comeback te vieren. Niet ontzettend vernieuwend, iets minder beledigend maar nog net zo lekker klinkend. Veel luisterplezier.