2014-10-31 07:00:00 • 7 min lezen

Lily & Madeleine - Fumes

Label : Asthmatic Kitty Records / Konkurrent Eindoordeel : 8,5

Zelden zal een albumhoes treffender zijn dan in het geval van Fumes van het Amerikaanse duo Lilly & Madeleine. Twee meiden die in een bootje op het water ronddobberen op een stralende dag; onbezorgd, genietend, harmonieus; net zoals de muziek op Fumes.

Ontdekt op YouTube Lily en Madeleine Jurkiewicz zijn afkomstig uit Indianapolis, USA. Tijdens hun jaren op college ontdekten ze dat ze beide over een geweldig stemgeluid beschikken en begonnen gezongen covers op internet te plaatsen. Zo werden ze feitelijk ontdekt en werden ze in de gelegenheid gesteld hun eigen EP uit te brengen. Gastoptredens volgden en de bekendheid van de beide zussen groeide gestaag. In 2013 verscheen hun titelloze debuutalbum en op 27 oktober jl. verscheen het vervolg hierop onder de titel Fumes.

Zussen die samen een band vormen Fumes is een verzameling van warme melodieën die samen een heerlijk album vormen. Kenmerkend en bepalend voor de chemie is het prachtige stemgeluid van beide zussen. Opener en titelsong is grotendeels akoestisch waardoor de tweestemmigheid volledig tot zijn recht kan komen. Eenvoudig, subtiel ondersteund door diverse instrumenten worden we wederom aangenaam verrast door de heldere tonen. Moeiteloos en vrijwel zonder overgang vloeit het over in ‘Rabbit’, een goed gearrangeerd midtempo popnummer. Lekker lichtvoetig, aangenaam en zo nu en dan verrassend met een vleugje country. Dat beide dames ook de gevoelige snaar weten te raken blijkt met het melancholische (luister naar het vioolspel) op ‘Lips And Hips’.

Tweestemmigheid Kenmerkend en bepalend voor Fumes is de tweestemmigheid van de beide zusjes Lily en Madeleine Jurkiewicz. Vrijwel alles wordt zo gezongen of tijdens het refrein vult men elkaar aan. Het even zo eenvoudige maar treffende ‘Cabin Fever’  is wat meer uptempo en doet je terug denken aan de 60’er jaren; kapsels als suikerspinnen. Dat de stemmen zo geweldig bij elkaar passen komt natuurlijk door de familieband. Op het luie ‘The Wolf Is Free’ is overduidelijk dat je hier naar vrijwel identieke stemmen luistert; dit moet familie zijn. Zussen die samen in een band optreden is natuurlijk van alle tijd. Denk aan The Corrs, Loïs Lane, Haim en zo kunnen we nog even doorgaan. Die chemie is voelbaar en geeft dit album juist dat beetje extra’s. De ballad ‘Hold On To Now’ is één van de betere nummers op dit album. ‘Peppermint Candy’ zou de volgende single kunnen zijn want dit nummer is het meest catchy en heeft het absoluut in zich om een hit te worden. Met ‘Blue Blades’, ondersteund door viool en piano, sluit het duo op meesterlijk melancholieke wijze af. Uiteraard tweestemmig.

Eindoordeel Een album waar je een warm gevoel van krijgt en wat doorspekt is van prachtige melodieën die vocaal knap ingekleurd worden. Lily & Madeleine geven zelf aan dat Fumes een “growing up” album is. Wat mij betreft hebben de beide jonge dames nu al een volwassen en overtuigend album afgeleverd. Veel luisterplezier.

Lily & Madeleine staan op 22 november in Paradiso, Amsterdam.