Heerlijk country-noir album voor Canadese Lindi Ortega

2018-06-02 07:00:00 • 3 min lezen

Country / Pop / Singer-songwriter
8,5

Lindi Ortega - Liberty

Lindi Ortega is geen onbekende meer binnen de countrymuziek. Deze Canadese country singer/songwriter, die ook nog een tijdje in Nashville woonde, heeft sinds haar debuut The Taste Of Forbidden Fruit uit 2001 een aardige staat van dienst opgebouwd. Het album Little Red Boots (2011) zorgde voor de definitieve doorbraak maar vooral met Tin Star oogstte deze ranke Canadese veel lof. Naast een handvol nominaties won ze zowel in 2014 als in 2015 de titel Roots Artist Of The Year. Nu is ze terug met haar zevende album dat de titel Liberty mee heeft gekregen en waarvoor ze eigenlijk weer nét een andere benadering koos.

Label : Membran

Heerlijke filmische invloeden
Natuurlijk ligt de nadruk op countrymuziek; dat zit nu eenmaal in haar roots. En juist die roots zijn bepalend voor de sound van dit album want samen met de uit Nashville afkomstige producer Skylar Wilson (o.a. Rayland Baxter) besloot ze om haar Mexicaans/Ierse afkomst door te laten schemeren. Resultaat is een album dat soort muzikaal drieluik is geworden met country-noir muziek met een filmische inslag die ons terug doen denken naar westerns als The Good, The Bad & The Ugly of The Hatefull Eight met muziek van Ennio Morricone. De drie muzikale hoofdstukken krijgen allemaal een instrumentale intro mee, ‘Though The Dust Part 1, 2 & 3’ en ook deze titel is wel in stijl gekozen.

Soms zwoel, dat weer wat duister maar altijd ongrijpbaar
Bij opener ‘Afraid In The Dark’ is meteen dat melodramatische karakter aanwezig dat we gaandeweg nog wel vaker op dit album terug zullen horen. Vervolgens is daar het aanstekelijke en uptempo ‘You Ain’t Foolin’ Me’. Het eerste hoofdstuk wordt vervolgens afgesloten met twee echte tranentrekkers, ‘Till My Dyin’ Day’ en ‘Nothing is Impossible’. Het tweede deel trapt heerlijk af met ‘The Comeback Kid’ (“Six feet down, you left me in the ground for dead / Only shot three rounds, but one found a way to my head”). Daarna is het weer tijd om die wat duistere kant van Lindi te ontdekken met nummers als ‘Darkness Be Gone’, dat overigens prima als soundtrack in een serie als Twin Peaks zou passen, ‘In The Clear, en ‘Pablo’, een nummer waar Lindi zelfs wat in het Spaans zingt. Door haar teksten heen lijkt het alsof er een bepaald personage de hoofdrol speelt in haar liedjes en bij het wat melancholieke ‘Forever Blue’, met een sfeervolle pedalsteel, lijkt het er betere tijden aanbreken. ‘Liberty’ is de terechte titelsong waarbij alle intenties bij elkaar komen met een aanstekelijke “Mexicaanse” vibe, inclusief blazers.

Liberty is waarschijnlijk één van de verrassingen van 2018! Naast het feit dat Lindi Ortega gewoon een geweldig stem heeft is dit album eigenlijk een absoluut kunstwerkje geworden. Het is heerlijk om te horen hoe die filminvloeden op deze manier muzikaal vorm krijgen waarbij Lindi ook nog eens hier en daar wat autobiografische elementen in haar teksten verwerkt. Een beetje country-noir, wat Americana en vooral lekker melodramatisch. Een absolute aanrader. Veel luisterplezier.

Lindi Ortega Live:
21 juni : Tivoli/Vredenburg, Utrecht
29 juni : Paradiso, Amsterdam